image

Blender st�l� odkaz / permalink

11.6.2022

Na Blender jsem narazil už před několika lety, ale byla to pro mě naprosto neuchopitekná záležitost. Je to program, ve kterém jde dělat všechno možné, je to mnoho plug-inů sdružených do jednoho prostředí, které umožňují modelování scenerií, 3D objektů, animaci, střih videa.

image

Naučit se ho vyžaduje zpočátku poměrně velké úsilí, ale po překonání problémů na začátku dostane člověk do ruky silný nástroj. Asi největším problémem je, že běžně člověk použije jen malou část funkcionalit programu, ale v jeho rozhraní se musí "prodrat" množstvím nabídek, zapínání plug-inů atd. Ale zase je to program, ke kterému je k mání spousta tutoriálů.

Blender je Open Source a je zdarma.

Program umí komunikovat česky. Jazyková úroveň překladu je výborná, ale doporučuji provozovat program přepnutý do angličtiny. Tutoriály ukazují program v angličtině, i ty české tutoriály a provozem programu v angličtině si zjednodušíte konzumaci těch tutoriálů.

Je docela problém, když konzumujete tutoriál s verzí 2.8 a snažíte se ho uplatnit na verzi 3.0. Rozhraní programu se celkem zásadně změnilo a tak je hledání jednotlivých voleb zpočátku dost lopota. Doporučuji seznámit se na začátku podrobně s rozložením obrazovky programu, co kde vidíte. Ovládání programu závisí ba tom, do kterého okna jste zrovna přepnuti, do jakého režimu jste přepnuti a tak se naučtě koukat na to, co na obrazovce vidíte.

Program umí pracovat i s přesnými rozměry, v tutorialech to moc k vidění není, ale jde to. Hodně se využívá možnosti importu objektů z programů, které jsou na přesnou práci s geometriemi lépe zařízené. Pro modelování přesných geometrických tvarů se používá třeba Google SketchUp, já používám Fusion 360. Program zvládá mnoho formátů souborů a tak do něj lze snadno objekty importovat a stejně snadno je z Blenderu exportovat. Dá se tak využít ve spoustě oborů.

Do kreslícího pole se dá vložit fotografie a modelovat se dá nad ní. Fotografií může být více v různých pohledech. Objekty lze tak dobře modelovat ve správných velikostních poměrech a i tvary lze podle fotografie dobře vystihnout. Na pozadí se dá samozřejmě vložit i technický výkres.

Síla programu Blender je ale hlavně v práci s povrchy objektů. Běžně si to člověk neuvědomuje. Když třeba vidí šedivý komím a modré plechové silo, vidí u jednoho šedivou barvu betonu a u druhého modrou barvu laku nebo smaltu, ale ve scenerii se musí chovat ty povrchy stejně jako ve skutečnosti! Beton komínu není lesklý, nedělají se na něm odlesky, povrch sila naopak lesklý je. A to se dá v Blenderu namodelovat. A dá se namodelovat i hrubý povrch, průhledné materiály, voda, látky na vlajkách a podobně. Možnosti Blenderu jdou ještě dál, lze části scenerie animovat, může se třeba ve scéně točit anemometr.

Blender umožňuje také definovat světelné zdroje. V modelované scéně tak může být lampa veřejného osvětlení - svítící, reflektor auta - svítící, výstražné světlo vysoké budovy - svítící!

Podstatnou vlastností pro nás je export do projektu Flight Simulator SDK. To umožňuje namodelované objekty dostat do Flight Simulátoru.


dál na: Tutoriály pro Blender


přehled kapitol:

  1. Blender
  2. Tutoriály pro Blender
  3. Zdroje
  4. Ukázky práce v Blenderu

(zveřejněno v rubrice Modely letadel | Dílna | Modelář a počítač)