¦ Menu sekce ¦ Kontakt ¦ Hledat image

Kontrola textů

Jak se změní svět virtuálního létání?

Létání na leteckých simulátorech - Co je tu nového o simulátorech

Microsoft chystá Flight Simulator revoluční verzi 2020. Jak by mohlo létání v nové verzi vypadat ukazuje Fulton Kilebe na předprodukční verzi:

Youtuber max737Ifly ukazuje, jak vypadá v současnosti létání s konkurenčním Xplane a zamýšlí se, zda v budoucnu bude někdo s Xplane létat, zda ho Flight Simulator 2020 převálcuje, protože spoustu věcí, které je třeba do Xplane instalovat a kupovat, bude mít produkt Microsoftu už v základu:

Po třech letech používání

FrSky Taranis Q X7 - Hodnocení

Rádio FrSky Taranis Q X7 používám tři roky. Jak ho po těch třech letech hodnotím?

image

Fungování rádia

Rádio během těch desítek hodin, které jsem s ním nalétal, ani jednou nezazlobilo. Nejdál jsem letěl 1000 metrů, létal jsem za mrazů -15 °C, létal jsem ve vedrech přes 35 °C. Občas se ozve "telemetrie ztracena" a zaznamenal jsem ve vzálenostech nad 500 metrů mžikové přepnutí do fail-safe. Jsou to ale záležitosti, které by šly pořešit pečlivějším umístěním antén. Hlášení "telemetrie ztracena" neovlivňuje řízení modelu.

Při manipulaci s modelem v dílně nebo před létáním občas řízení vypadne. Je to vlastnost systému a dá se jí předejít tím, že se s vysílačem nebudete přibližovat těsně k anténám přijímače. Pokud máte správně nastaven fail-safe a neroztočí se vám při výpadku motor, problém to není. U některých modelů to problém být může.

To, že se musí akumulátor během nabíjení z rádia vyndat, mě zas až tolik neotravovalo, nedělá se to zas tak často, rádio vydrží na jedno nabití dostatečně dlouho.

Kvalita

Rádio je lehké, počet ovladačů je dostačující a jediný diskomfort je pro mě tvrdý chod přepínačů. Přepínače by mohly přeskakovat přes zarážku kultivovaněji. To co jsem řekl o přepínačích, platí plnou měrou o otočném voliči, kterým se při nastavování rádia chodí po menu. Jecho chod není moc přesný, při procházení menu a stisku kolečka se často stane, že přeskočí v menu na vedlejší položku.

Bílá plastová krabice se snadno špiní, ale jinak je to rádio do nepohody. Nebojím se tahat vysílač na všemožná místa, vozím ho buď pohozený v autě mezi ostatními věcmi nebo v báglu a nepodařilo se mi ještě ohnout nebo ulomit nějaký přepínač. Plast krabice i provedení detailů je dostatečně bytelné. Nelétal jsem s vysílačem v silnějším dešti, nevím, co by se stalo, kdyby po vysílači tekla voda. Ale za slabšího deště jsem létal několikrát, vysílač pokrytý kapkami to přežil. A přežil i kapající vodu z hydroplánu.

OpenTX

OpenTX je systém, kde jde nastavit prakticky všechno, co vás napadne, je ale dobré držet se nějaké jedné filozofie nastavování. Jedna a tatáž funkcionalita jde nastavit různými způsoby a když u každého modelu zvolíte jinou filozofii, budete mít problémy, když budete potřebovat na modelu něco po půl roce nastavit. Budete koumat jak jsem to tenkrát sakra vymyslel.

Co je na OpenTX hodně nepříjemné, že cokoli uděláte, nijak se nepotvrzuje a nijak se nejde vrátit zpátky. Rádio se vás nezeptá "Mám změny uložit?" a nemáte možnost zvolit "Zrušit" a provedenou změnu zapomenout, vrátit původní nastavení. Přepnete v řádku něco a údaje za volbou se vynulují, když přepnete zpátky, nenaskočí ta původní číslíčka! To je podle mě velký diskomfort a dovede potrápit, když si někde na akci, na soutěži sáhnete omylem do nějakého nastavení. Řešením je dělat si v paměti rádia zálohy nastavení modelu.

Značka

Výrobce rádia je čínský, já jsem rádio kupoval od fy RC studio pana Urbánka. Ten vybudoval fungující systém podpory a ostatní značky by si z něho mohly brát příklad. Kupovat z Číny vyjde levněji, ale podle mě se vyplatí koupit od pana Urbánka.

To, že je výrobce čínský a to, že rádio používá systém OpenTX vyvíjený dobrovolnicky má dopady na používání rádia. Ono i u ostatních značek je třeba přistupovat k novinkám opatrně, zejména k novým verzím firmware, tady to ale platí dvojnásobně. Nejen firmware ale i hardware občas přichází od výrobce k zákazníkům neodladěný, řádně neotestovaný. Je třeba pečlivě sledovat komunitu uživatelů systému a počkat poměrně dlouho, až ostatní novinku otestují. Když byly výrobky FrSky výrazně levnější než konkurence, dalo se to pochopit, pečlivé testování u uživatelů, sledování diskuzních fór na internetu byla daň za nízkou pořizovací cenu. FrSky se však pomalu ale jistě tlači do vyšší cenové kategorie, ale kvalita vývoje tomu neodpovídá. Za vyšší cenu já si představuji vyšší uživatelský komfort.

Oznámení FrSky o přechodu na nový protokol ACCESS, oznámení důvodů proč tak činí a pozdější zjištění, že můj vysílač nejde na nový protokol upgtradovat a hlavně že prakticky nebude nadále firmou podporován, bylo dalším indikátorem toho, jak firma přistupuje k zákazníkům. Tím okamžikem se můj vysílač stal morálně zastaralým, což je pro mě po dvou letech používání, kdy jsem rádio kupoval jako nový typ a budoval ekosystém přijímačů a čidel, relativně drahý experiment. Politika firmy FrSky není moc korektní, morální životnost jejich výrobků i při pohledu do minulosti je malá. Jsem zvyklý věci používat v horizontu pět, deset let a to asi nejsem cílová skupina tohoto výrobce. Čína image

Výrobci vrtulí

Modely letadel - Výrobci vrtulí

naposledy přidané
Aeronaut    Engel Modellbau    Modellbau Freudenthaler   

Výrobci vrtulí. Pro spalovací motory, pro elektromotory ...

Výrobce vrtulí, výrobce leteckých modelů, výrobce lodních modelů.
Výrobce vrtulí. image anglicky
Výrobce vrtulí.
Výrobce vrtulí. Vyrábí polomaketové kompozitové vrtule pro podobné vrtulím AN-2, Wilga atp. (image polsky) image anglicky image německy(bylo bielapropellers.com)
Výrobce vrtulí RGM. Kompozitové vrtule pro elektrolety, sklopky velkých průměrů. image německy image anglicky
Výrobce vrtulí.
Výrobce vrtulí. Tomáš Fiala, Praha - Zbraslav. image česky
Výrobce vrtulí. Německo. image německy
Výrobce vrtulí. Sedláček. Výrobu ukončil. image česky
Výrobce vrtulí. image anglicky
Výrobce vrtulí.
Výrobce vrtulí RGM. Kompozitové vrtule pro elektrolety, sklopky velkých průměrů. image německy image anglicky
Výrobce vrtulí, kuželů ... České Budějovice
Výrobce vrtulí, výrobce pilotů. Pavel Krim, Nová Bystřice u Jindřichova Hradce. image česky
Výrobce vrtulí, podvozkových noh, pák kormidel. Pavel Tošovský, Česká Skalice. Řezání dřevěných dílů na CNC. image česky
Výrobce vrtulí Varioprop, Německo. image německy image anglicky
Výrobce vrtulí. Vyrábí stavebnicový systém vícelistých vrtulí.
Výrobce vrtulí. image česky image anglicky
Výrobce vrtulí. image anglicky

Měření vzdálenosti od vysílače

FrSky Taranis Q X7 - Můj život s Taranisem

Potřebuji měřit vzdálenost modelu od vysílače, potřebuji, aby mi vysílač hlásil, jak jsem daleko od místa vzletu. GPS čidlo mám, půjde to nějak jednoduše nastavit?

Hledal jsem chvilku pomocí Google a našel jsem tento tutorial:

image anglicky

Nastavení jsem bez problému provedl. Postup:

  • Připojit GPS kablíkem do s.portu přijímače
  • Zapnout vysílač, zapnout přijímač
  • V nastaveni modelu na stránce Telemetry spustit detekci nových senzorů a nechat nadetekovat nový senzor GPS, naskočí mi v senzorech GAlt - výška změřená GPS, GSpd - rychlost vůči zemi změřená GPS, GPS - zeměpisné souřadnice a Date - datum a čas zjištěné ze satelitního systému
  • V nastaveni modelu na stránce Telemetry zvolit přidání nového senzoru ručně
  • Pojmenuji si ho Vzd nebo Dist
  • Type: Calculated
  • Formula: Distance
  • GPS senzor: zvolím senzor, který jsem právě přidal
  • Alt senzor: pokud chci počítat jen vodorovnou vzdálenost, nezadám nic, pro výpošet vzdálenosti výšku nepotřebuji. Pokud chci vypočítat absolutní vzdálenost modelu od místa vzletu, tedy zahrnout i výšku letu, zadám, čím výšku budu měřit. Mám přijímač s variem, zadám proto výšku z varia Alt. Pokud nemám barometrický výškoměr, zadám GAlt.
  • Používám logování, u jednotlivých údajů GPS modelu si mohu zatržení log v kontextovém menu na jednotlivých řádcích stránky Telemetry nastavit, co chci logovat.

Vzdálenost si nechávám hlásit na přepínač. Další level pak bude nastavit si varování při překročení nastavené vzdálenosti nebo hlášení při přírůstku vzdálenosti třeba po padesáti metrech.

GAlt udává nadmořskou výšku, když se provede Reset telemetry, bude udávat relativní výšku vůči bodu, kde proběhl tento reset.

Sdružení letců Českého středohoří - Otvírání hydroplánové sezóny

Sdružení letců Českého středohoří

Předminulou sobotu jsme začali letošní létání s hydroplány.

Počasí nezvykle teplé, hned ráno to bylo skoro na tričko. Vítr mírný, sluníčko, ideální podmínky pro létání. S příchodem studené fronty začal zesilovat vítr a nakonec foukalo tak, že se modely neudržely stojící na plovácích a museli jsme vyklidit pole - totiž rybník!

FPV Race

Co dělám?

Uplynul týden, je tu další sobota a já se jedu podívat na pokroky v závodním lítání FPV. Pavel povídá, že tomu asi budou říkat FPV Race. Branky, otočné body, rychlost ...

Pavel už má evidentně natrénováno, letí razantně na "plný knedlík" celou trať, Petr je o nějaký týden trénování pozadu, ale letí to už taky pěkně při zemi. image Je to mazec, představa, že se ještě musím vyhýbat dalším strojům na trati, že musím podletět branku, že to tempo musím vydržet celý závod ... image

Takhle to vypadá, když se letadlo potká se stromkem image

Avia BH-11

Nesvačilské podívání

Půdorys křídla

Amigo II - Výkres křídla

Pro nakreslení žeber ucha je třeba vědět hloubky křídla a délku ucha, žebra střední části jsou jednoduchá záležitost, všechna žebra jsou stejná. Začínám nakreslením mušky křídla - jednoduchého náčrtku, ze kterého je zřejmé rozmístění žeber a základní půdorysné rozměry.

image

Z výkresu jsem si vyříznul část s půdorysem poloviny křídla a tu vsadil do nového výkresu. Insert - Canvas. Pomocí Calibrate v kontextovém menu nastavím velikost podkladu podle rozměru poloviny křídla, podle vzdálenosti kořenového žebra a konce koncového oblouku křídla, má to dát polovinu rozpětí modelu. Pomoci Edit Canvas, taky z kontextového menu (kliknutím pravým tlačítkem na předlohu), natáčením podkladového obrázku zařídím rovnoběžnost nosníků s osou.

Založím nový objekt volbou Assemble - New Component, nazvu ho "křídlo půdorys". Objekt musí být aktivní, pozná se to podle tečky napravo od jeho názvu. Ve stejné rovině, jako jsem vložil podkladový výkres, založím nový skeč, skeč nazvu "obrys". Měl by být ve stromě nalevo ve větvi objektu "křídlo půdorys". Ve skeči nakreslím nad podkladovým obrázkem obrys křídla, který řádně okótuji.

image

Ve stejné rovině založím další skeč, skeč nazvu "žebra". Udělám čáru v místě krajního žebra a potom čary namnožím pomocí Rectangular Pattern. Čáry v kontextovém menu změním z Normal na Construction, budou se zobrazovat čárkovaně. Kreslením čar nad podkladovým obrázkem se přijde na to, že u tohoto křídla jsou tři kořenová žebra o trochu blíže k sobě než ostatní žebra.

image

Revolto

Nesvačilské podívání

Klávesové zkratky

Fusion 360 - Klávesové zkratky k volnoplošnému modelování

Při volnoplošném modelování lze také používat klávesové zkratky:

  • Shift + kuror nahoru - Grow selection
  • Shift + kuror nahoru - Shrink selection
  • Alt + P - Loop selection
  • Alt + O - Loop grow selection
  • Alt + L - Ring selection
  • Alt + K - Ring grow selection
  • Alt + J - Ring shrink selection
  • Alt + kurzor doleva - Previous U
  • Alt + kurzor doprava - Next U Alt + Right Arrow
  • Alt + kurzor dolů - Previous V
  • Alt + kurzor doprava - Next V
  • Alt + M - Range selection
  • Alt + N - Invert selection
  • Alt + 1 - Toggle box mode
  • Alt + 2 - Toggle control frame mode
  • Alt + 3 - Toggle smooth mode
  • Double-click an edge - Select edge ring
  • Select face ring Select two faces then double-click a third face Select two faces then double-click a third face
  • Alt + tažení - nová geometrie se zachováním spline
  • Alt + Ctrl + tažení - nová geometrie se zachováním hrany

Dokumentace je zde: Learn & Support - Fusion 360 keyboard shortcuts

Kombinování

Fusion 360 - Tutoriály k volnoplošnému modelování

Jakmile člověk začne modelovat pomocí prostředků volnoplošného modelování, narazí na problém, jak zkombinovat části konstrukce vytvořené volnoplošným modelováním a části vytvořené přes náčrty. Jak třeba vyrobí přechody mezi plochami. Tutorial na to dává návod a ukazuje i vlastní volnoplošné modelování:

image anglicky

  • volnoplošným modelováním vznikne těleso složené z ploch, naproti tomu modelováním z náčrtů vzniklo plné těleso
  • volnoplošné modelování ukončí Finish Form
  • ucho uzavře plochami příkazem Surface - Create - Patch
  • všechny plochy ucha spojí dohromady příkazem Modify - Stitch
  • tím vzniklo z ucha plné těleso se kterým už se dá pracovat jako s tělesem vzniklým z náčrtů

V praxi to bývá složitější než v ukázce s jednoduchým uchem, někdy není úplně jednoduché modelovanými plochami kompletně uzavřít objem.

Fusion je stále vyvíjen. Patch workspace, který jwe v ukázce vidět, byl zrušen a funkcionalita je nově součástí workspace Design - záložka Surface.

Profil

Amigo II - Profil

Pro výrobu žeber je třeba dostat z plánu profil křídla do programu. Vyříznu si z plánku kousek s vyobrazenými žebry a vložím ho do Fusionu jako canvas: Insert - Canvas. Vložil jsem ji do roviny X-Y. Kontextovou volbou v browseru nalevo Calibrate si natáhnu profil na hloubku 100 mm.

image

Založím si nový skeč v rovině X-Y s názvem profil: Design - Create sketch. Skeč a předloha, kterou jsem si do výkresu vložil leží v jedné rovině. V nastavení skeče se ujistím, že nemám zatrženo 3D Sketch.

image

Do náběžky vepíšu kružnici přiměřené velikosti, jejím středem a středem odtokovky pak natáhnu tětivu profilu. Čáru kružnice i čáru tětivy přepnu v kontextovém menu vyvolaném pravým tlačítkem myši nad čárou volbou Normal/Construction na konstrukční čárkovanou čáru. Tím si zajistím, že čáry mi nebudou rozdělovat profil (profil ve smyslu Fusionu, ne profil křídla) na více částí, až ho budu vytahovat ze skeče do prostorového objektu.

image

Obrys profilu dělám spline křivkou volbou Create - Spline - Fit Point Spline, horní obrys profilu zvlášť, dolní obrys zvlášť. Lepší je asi použít Control Point Spline, dá se lépe dodržet plynulá změna křivosti čáry profilu. U Fit Point Spline se musí s rozvahou volit odstup jednotlivých bodů. U náběžky vkládám body hustěji, směrem k odtokovce dávám body dále od sebe. Nezapomenu na konci odtokovku uzavřít svislou čarou, spojit horní a dolní povrch. To, že je obrys uzavřený, potvrdí zabarvení plochy mezi čarami.

image

Abych měl z obrysu těleso, vytáhnu ho do prostoru: Create - Extrude. Třeba na tloušťku 2 mm.

image

Ono by šlo do jiného výkresu překopírováním Ctrl+C, Ctrl+V nakopírovat profil přímo do jiného skeče, ale vytvořením objemového tělesa mám možnost s geometrií pracovat. Třeba dělat analýzy křivosti.

image

Mapy na Internetu - online mapy

Mapy - Mapy na Internetu

Na internetu lze nalézt mnoho map.

Mapy lze použít pro:

  • běžné hledání a prohlížení map
  • plánování cest
  • prezentaci mapy ve vlastním webu

Jaké užitečné mapy jsou na internetu k dispozici?

Vyhledávání podle adresy, volba osvětlení podle data a času, pohledy z vyhlídkových bodů. image česky
Mapa s možností záznamu cyklistických tras na území celého světa. image česky Více viz Bikemap
Mapy celého světa.
Turistická a cyklistická mapa České republiky. image česky Do mapy lze importovat záznam prošlé trasy z navigace ve formátu GPX. Výhodou je zobrazení vrstevnic.
Mapy celého světa. Více viz Google Maps. Lze importovat zaznamenané trasy ve formátu KML, CSV, XLSX.
Mapy světelného znečištění.
Mapa Evropy.
Staré mapy Čech a Moravy. image česky
Mapa ČR.
Mapy ČR včetně ortofotomapy ČR. Regionální členění: kraje image česky Více viz Centrum pro regionální rozvoj ČR
Mapa ČR. Mapovým podkladem může být vrstva složená z leteckých snímků, turistická mapa, cyklomapa. Více viz mapy.cz (Seznam). image česky
Mapy pro jízdu na horském kole a pro pěší turistiku. image česky
Vojenské mapy České republiky, Geologická mapa ČR, Hustota zalidnění, Koupací vody, Vektorová mapa pozemních komunikací, Železniční stanice a zastávky, Hlukové mapy, Územně správní členění ČR, Integrovaný registr znečišťování, Katastrální mapy, ...
Mapa Prahy pro jízdu na kole. image česky
Aplikace umožňující překrývání map z různých zdrojů.
Mapa Čech s možností zobrazovat záznamy tras.
Turistické mapy Slovenské republiky. Mapa s vrstevnicemi, odkazy na horské chaty a fotografie míst. Možnost odečítat zeměpisné souřadnice. image po slovensky
Mapa s možností vkládání záznamů cet ve formátu GPX na území České republiky. image česky
Mapa Evropy.

Křídlo

Amigo II - Křídlo

Křídlo je u Amiga jednoduché.

image

Střed křídla je obdélníkový, uši se zužují, žebra jsou plná, není třeba tahat křídlem žádné kablíky, není třeba dělat v žebrech otvory. Ve středové části jsou všechna žebra stejná s výjimkou prvních tří žeber ve středu křídla, kde je balzový potah na horní i dolní straně až k odtokovce, na uchu se žebra plynule zmenšují. Nosník tvoří dvě obdélníkové smrkové lišty a balzová stojina mezi žebry, lomení křídla je vyztuženo překližkovým dílem. Torzní skříň je potažena balzou jen shora. Polotovar náběžky i odtokovky je pruh balzy odříznutý z prkýnka se zářezy pro žebra. Odtokovku je třeba ohoblovat a obrousit do klínu, náběžku po přilepení potahu torzní skříně obrousit do poloměru náběžné hrany.

image

Poloviny křídla jsou spojeny ocelovým drátem ohnutým do V. Já jsem si zadal, že drát budu mít rovný, mosazné trubky musím zalepit zešikma, abych docílil vzepětí středové části křídla.

Odhaduji, že u takto jednoduchého křídla má význam dělat na CNC stroji jen žebra. Vše ostatní stačí vyříznout z balzových prkýnek lámacím nožem podle pravítka.

120 sn/s

Sony FDR AX700 - Slow motion

I natáčení 120 sn/s může dát při zpomalení použitelný výsledek.

Zpomalení je 10x.

Poznámky

Fusion 360 - Naučím se Fusion 360!

Když jsem se seznamoval s Fusionem 360, nechápal jsem zpočátku, že se vše dělá přes náčrty. Snažil jsem se z jednoho náčrtu, který jsem si přepnul do 3D, vytáhnout do prostoru těleso a to v prostoru tažením a tlačením ploch na něm tvarovat. Pak jsem pochopil, jak mohu postupně přidávat náčrty kdekoli v prostoru, jak mohou být náčrty mezi sebou provázány a docvaklo mi, že to je ten pravý nástroj pro mě, který myslí jako strojař. V náčrtech se pracuje s přesnými rozměry, s kótami, je to svět blízký třípohledovým výkresům.

image

Potom jsem ještě zjistil, že se mohu v kreslení vracet v čase zpět, že mohu rozměry dodatečně změnit a vše, co jsem nakreslil potom, se "přepočítá", pochopil jsem, co znamená, že je Fusion nástroj parametrický. Získal jsem nástroj, kterým mohu modelovat ve 3D v přesných rozměrech.

U složitých sestav se držím zásady co díl, to jedna komponenta. Dbám na pečlivé pojmenovávání všeho. Pojmenovávám výkres - Design, pojmenovávám vhodně vytvořené komponenty, objekty, skeče a geometrie. Názvy by měly být takové, abych i po měsících pochopil, co a proč jsem kreslil. Hodně operací potřebuje vybrat konkrétní položku v browseru nalevo a bez pojmenování jeho položek bych se v tom za chvilku nevyznal.

Je dobré si pojmenovávat nejen objekty ve stromě v Browseru, ale i akce v timeline. I tam je možnost pomocí Rename změnit default jméno nějakým názvem lépe popisujícím akci.

image

Ne na všechno se ale hodí pracovat s řezy a s přesnými rozměry. Někdy je třeba vyšetřit složitý geometrický tvar, přes lofty a sweep to je těžkopádné. Pak se hodí volnoplošné modelování - viz Volnoplošné modelování, T-spline.

Začal jsem s Fusion 360 "intuitivně". Podle dotazů různě na fórech to s Fudionem zkouší podobným způsobem spousta lidí. Je lepší začít studiem a opravdu se naučit základy práce s programem, tutorialů je spousta a jsou výukové materiály i v češtině a odkazy na ně najdete i zde. Je rychlejší věnovat několik večerů výuce dle těchto výukových materiálů a chvilku cvičit na jednoduchých věcech, než hned zkoušet složitější projekt a náhodně lovit informace a rady po internetu. Existují i školení, kde vás po zaplacení jednotek tisíc školitel začátky provede. Nejsou to vyhozené peníze ani pro amatéra. Někomu takové školení hodně pomůže, někdo je spíš na samostudium. V každém případě začněte studiem základů práce s programem Fusion 360, vrátí se vám to v budoucnosti, ušetříte čas i energii - moje vlastní zkušenost! image

Amigo II

Amigo II

image
28.1.2020

Když jsem se seznamoval Fusion 360 a učil jsem se pracovat s CNC routerem, potřeboval jsem si zkusit nějakou jednoduchou konstrukci, na které si vyzkouším postup kreslení a technologii výroby jednotlivých dílů modelu na CNCčku. Potřeboval jsem něco jednoduchého, něco, co jsem jako kluk průmyslovák dokázal postavit z prkýnek a papíru za týden. V pondělí jsem začal a v neděli byl zálet. Typ konstrukce, který je mi důvěrně známý, kde nebudu muset nad konstrukcí bádat, kde se budu moci soustředit jen na technologii kreslení a na technologii výroby na CNC.

Napadl mě stroj, který je konstrukčně blízký letadlům, která jsem jako kluk stavěl, stroj, který tenkrát lítali "starý páprdové" - bylo jim tenkrát třicet image

Napadlo mě Amigo II od Graupnera. Stavěli ho tenkrát všichni podle plánu z Graupnerovy stavebnice. Dnes je to vlastně oldtimer. image


Konstrukce je jednoduchá. Žebra jsem u takového modelu vyráběl z dvojky balzy "rašplovou interpolací". Vyrobil jsem z duralového plechu šablony, nařezal jsem si obdélníky balzy o něco větší než žebra, sepnul jsem je závitovou tyčí mezi plechové šablony a rašplí a pilníkem jsem vyvrousil žebra. Dva smrkové nesníky, pásek balzy na náběžku, pásek balzy na odtokovku, vyhoblovat, stojinu mezi nosníky, potah torzní skříně balzou dvojkou. Do kořene mosazná trubka na spojku křídla s ocelového drátu, překližkové žebro. Výškovka podobně nebo jednodušeji plná desková ze čtyřky balzy a směrovku stejně. Trup bedničkový, taky ze čtyřky, vepředu zesílený překližkou nula šest nalepenou na bočnice zevnitř. V hrubé stavbě to bylo za chvilku hotové. Nejdéle trvalo potahování papírem, vypínání, prolakovávání papíru. To se muselo čekat, až to zaschne.

Čeština

Fusion 360 - Naučím se Fusion 360!

Fusion 360 jde počeštit. Češtinu můžete koupit zde:

fusioncesky.cz

image

Já bych to nedělal. Podle mého názoru a zkušeností s jinými programy je to kontraproduktivní věc. U technických věcí je pracnost učení anglických termínů a českých podobná a když se člověk naučí pracovat s anglickou verzí programu, může bez problémů konzumovat informace, které jsou jen v angličtině. A těch je drtivá převaha! image Když mám program česky, musím ještě navíc "překládat", jak ten můj termín z mého počeštělého programu byl původně anglicky.

EDDM - Mnichov

Letiště - Úlovky spottera

letiště: Flughafen Franz Josef Strauß München, Německo
ICAO: EDDM
poloha:

Poznámky

Fusion 360 - Volnoplošné modelování, T-spline

Volnoplošné modelování je trochu jiný svět. Jako u všeho i v tomto případě jsem až po nějaké praxi pochopil, co mi radí ostatní. Třeba jedna rada u volnoplošného modelování zní:
PŘI VYTVÁŘENÍ MODELU ZAČNĚTE U JEDNODUCHÉHO TVARU A TEN POSTUPNĚ UPRAVUJTE A PŘIDÁVEJTE VÍCE A VÍCE DETAILŮ.

image

Tak jsem některé věci dělal napětkrát, než jsem se naučil postup a taktiku, kterou se dostanu ke kýženému výsledku.

image

Důležitý poznatek pro mě byl, že se nad plochami, které volnoplošným modelováním vzniknou, dají definovat operace obrábění pro můj stroj. Není třeba plochy převádět na objemy, CAM vypočte dráhy nástroje tak, aby vzniknul na polotovaru tvar nadefinovaný ve výkrese jako t-spline plocha.

DC-4

Modely letadel - Letadla se dvěma a více motory

Sketch Shortcuts

Fusion 360 - Jednotlivosti - konstrukce

Příkaz lze vyvolat vyhledáním ve Sketch Shortcuts, který se vyvolá horkou klávesou S.

image

Často používané příkazy si můžete klepnutím na tlačítko napravo přesunout do hlavičky okýnka.

Volnoplošné modelování, T-spline

Fusion 360 - Volnoplošné modelování, T-spline

Zatím, co běžné modelování probíhá na základě 2D náčrtů s kótami, s přesnými rozměry, s náčrty přesně rozmístěnými v prostoru, volnoplošné modelování umožňuje pracovat s tvary podobně, jako jsme, když jsme byli děti, tvarovali něco z plastelíny. Tvary ale nemačkáme prsty, ale taháme a tlačíme na části síťové struktury, na její vrcholy, spojnice a plochy. A můžeme si zvolit, zda se plocha pod našima rukama má deformovat v plynulých tvarech (T-spline) nebo se má někde vytvořit ostrá hrana. Síť, za kterou taháme, si můžeme libovolně kdekoli zhustit, nebo naopak zjednodušit, udělat větší "oka", to podle toho, jak veliký, jak podrobný tvar chceme někde vymodelovat.

Zmínky o volnoplošném modelování najdete pod různými názvy:

  • volnoplošné modelování
  • sculpting
  • T-splines
  • forms

image

Rozdíl oproti modelování přes 2D náčrty je v tom, že modelování volného tvaru se v timeline ukáže jako jedna operace. Nedá se vrátit v čase, nedá se otevřít náčrt někde zpátky v čase na timeline, co jednou ve tvaru uděláte, to už nevrátíte. Návrat zpět v čase je možný jen přes Undo, to pokud výkres neuložíte, nebo přes návrat k nějaké předchozí dříve uložené verzi.

Volnoplošné modelování v T-spline plochách je důležitá schopnost programu Fusion 360, je to silnější a praktičtější nástroj než je loft mezi dvěma křivkami.

Klávesové zkratky

Fusion 360 - Klávesové zkratky

V programu Fusion 360 lze používat klávesové zkratky.

Dokumentace je zde: Learn & Support - Fusion 360 keyboard shortcuts

Obecně ve Windows používané:

  • Ctrl + S – uložit projekt
  • Ctrl + C – kopírovat vybrané objekty do schránky
  • Ctrl + X – vyjmout vybrané objekty do schránky
  • Ctrl + V – vložit obsah schránky
  • Ctrl + Z – zpět (Undo)
  • Ctrl + Y – znovu (Redo)

Obecné:

  • F6 – zobrazení celého výkresu, fit
  • Shift + 1 – čtyři výřezy obrazovky
  • Ctrl + Shift + F – režim plné obrazovky
  • Ctrl + Alt + V – zobrazit/skrýt ViewCube
  • Ctrl + Alt + B – zobrazit/skrýt Browser
  • Ctrl + Alt + A – zobrazit/skrýt panel Activity
  • Ctrl + Alt + C – zobrazit/skrýt textové příkazy
  • Ctrl + Alt + W – zobrazit/skrýt Toolbar
  • Ctrl + Alt + N – zobrazit/skrýt navigační lištu
  • Ctrl + Alt + P – zobrazit/skrýt datový panel
  • Ctrl + Alt + R – reset do výchozího rozvržení

Workspace DESIGN:

  • S – Sketch Box - viz Sketch Shortcuts
  • E – vytažení (Extrude)
  • H – díra (Hole)
  • Q – tlač/táhni (Press/Pull)
  • F – zaoblení (Fillet)
  • M – posun (Move)
  • A – vzhled (Appearace)
  • J – kloub (Joint)
  • L – čára (Line)
  • R – obdélník dvěma body (Two Point Rectangle)
  • C – kružnice (Center Diameter Circle)
  • T – oříznout (Trim)
  • O – rovnoběžka (Offset)
  • I – dělení (Measure)
  • D – kóta náčrtu (Sketch Dimension)
  • Shift + S – skripty a doplňky
  • Shift + J – modelový kloub (As-built Joint)
  • Ctrl + B – přepočíst vše
  • 1 – výběr oknem (Windows Selection)
  • 2 – volný výběr (Freeform Selection)
  • 3 – výběr štětcem (Paint Selection)

Volnoplošné modelování:

  • Shift + kuror nahoru - Grow selection
  • Shift + kuror nahoru - Shrink selection
  • Alt + P - Loop selection
  • Alt + O - Loop grow selection
  • Alt + L - Ring selection
  • Alt + K - Ring grow selection
  • Alt + J - Ring shrink selection
  • Alt + kurzor doleva - Previous U
  • Alt + kurzor doprava - Next U Alt + Right Arrow
  • Alt + kurzor dolů - Previous V
  • Alt + kurzor doprava - Next V
  • Alt + M - Range selection
  • Alt + N - Invert selection
  • Alt + 1 - Toggle box mode
  • Alt + 2 - Toggle control frame mode
  • Alt + 3 - Toggle smooth mode
  • Double-click an edge - Select edge ring
  • Select face ring Select two faces then double-click a third face Select two faces then double-click a third face
  • Alt + tažení - nová geometrie se zachováním spline
  • Alt + Ctrl + tažení - nová geometrie se zachováním hrany

Uživatelské prostředí:

  • dvojklik kolečka myši - stejně jako F6, zobrazení celého výkresu, fit
  • Alt + tažení – přidání geometrie
  • Ctrl + Alt + tažení – přidání geometrie se zachováním zlomů
  • Shift + šipka nahoru – zvětšení výběru
  • Shift + šipka dolů – zmenšení výběru
  • Alt + P – výběr smyčky
  • Alt + O – výběr zvětšení smyčky
  • Alt + I – výběr zmenšení smyčky
  • Alt + L – výběr prstence
  • Alt + K – výběr zvětšení prstence
  • Alt + J – výběr zmenšení prstence
  • Alt + M – výběr rozsahu
  • Alt + N – inverzní výběr
  • Alt + A – výběrový filtr Vrchol
  • Alt + S – výběrový filtr Hrana
  • Alt + D – výběrový filtr Plocha
  • Alt + G – výběrový filtr Těleso
  • Alt + šipka vlevo – předchozí U
  • Alt + šipka vpravo – další U
  • Alt + šipka dolů – předchozí V
  • Alt + šipka nahoru – další V
  • Alt + Q – transformační režim Multi
  • Alt + W – transformační režim Translace
  • Alt + E – transformační režim Rotace
  • Alt + R – transformační režim Měřítko
  • Alt + Z – souřadnicový prostor Globální
  • Alt + X – souřadnicový prostor Pohled
  • Alt + C – souřadnicový prostor Lokální
  • Ctrl + 1 – režim kvádrů
  • Ctrl + 2 – režim řídicích rámců
  • Ctrl + 3 – režim hladký
  • poklepání na hranu – výběr prstence hran vyberte dvě plochy a poklepejte na třetí – výběr prstence ploch

Prostředí CAM:

  • Ctrl + A – všechny obráběcí nástroje
  • Ctrl + I – import knihovny nástrojů
  • Ctrl + E – export knihovny nástrojů
  • Ctrl + D – duplikát nástroje
  • Ctrl + R – přečíslování nástrojů (Renumber)
  • Ctrl + G – generování drah nástroje
  • Alt + Enter – editace nástroje
  • Sony RX10 IV

    Kamera pro spottera na Vánoce 2019 - Závěr

    Zajímavým přístrojem, kterým se dá filmovat, je fotoaparát Sony RX10.

    image

    V tomto videu jsou záběry pořízené Sony RX10 IV:

    TNCM - Saint Maarten Princess Juliana Int'l Airport

    Letiště - Úlovky spottera

    letiště: Saint Maarten Princess Juliana Int'l Airport, Nizozemské Antily
    ICAO: TNCM
    poloha:

    Můstky při řezání plošných materiálů

    Fusion 360 - Jednotlivosti - výroba

    Fusion navrhne můstky, které drží výrobek v přízezu - bloku materiálu, jako kdyby to byla ocel, můstky jsou několik desetin milimetrů vysoké. Při řezání dílu z plošného materiálu - 2D operaci, nastavuji výšku můstků stejnou, jako je tloušťka materiálu. Když řežu díly z překližky 3 mm, nastavím můstky 3 mm vysoké. Když řežu tenké plastové desky, má materiál tendenci zvedat se z podložky. výsledkem je, že fréza prořízne materiál i tam, kde by měla nechat můstek.

    image

    Řešení je jednoduché, stačí nastavit výšku můstků větší, než je tloušťka materiálu. Na obrázku jsem to schválně trochu přehnal, aby bylo vidět, kudy fréza pojede a že i při přizvednutí materiálu fréza v místě můstku pojede nad horním povrchem materiálu.

    Karoserie auta ve Sculpt módu, T-spline modeling

    Fusion 360 - Komplexní ukázky práce

    Návod je z roku 2018, Fusion se mezitím vyvíjel a některé věci se dnes jmenují jinak. image Sculpt mode se jmenuje Form a vyvolá se ve workspace Design - Create - Create Form. Říká se tomu i T-spline modeling.

    EDDF - Evakuace

    Letiště - Úlovky spottera

    letiště: Frankfurt nad Mohanem, Německo
    ICAO: EDDF
    poloha:

    Fotografování květin

    Jak na to - Fotografování květin

    Květiny jsou krásný výtvor přírody který stojí za to zachytit fotoaparátem. Ať už zkusíte nějakou "uměleckou" fotku květiny nebo jen chcete zachytit, že vám doma něco vykvetlo, zjistíte, že udělat pěknou fotku květiny není vždy jednoduché. Není to vždy jednoduché doma a těžší to je venku v zahradě, v polích, v lese.

    image

    Naštěstí je dnes k mání plno návodů, jak na to:

    Fréza 1.4 mm

    CNC router Stepcraft-2/D.600 - Nástroje (3)

    (moje interní označení: #8)

    Průměr 1.4 mm je podle všeho u modelářů nejoblíbenější průměr frézy.

    Frézy jsem dostal darem.

    image

    Je to tzv "kukuřice". Plastová manžeta zjednodušuje upínání frézy do unašeče spindlu.

    Do CAM programu frézu zadávám takto:

    image

    Řežu s nimi překližku do 4 mm tloušťky, topolovku i vícecrstvou leteckou, balzu 7 mm.

    Jaké nástroje koupit?

    CNC router Stepcraft-2/D.600

    Jak je to s nástroji? Co za frézy si mám ke stroji nakoupit? Chci řezat překližku, balzu, sklotextit, plasty. Jaké průměry nástrojů?

    image

    Záleží, co budete dělat, co budete vyrábět. Záleží, jak výkonný a tuhý je váš stroj. Záleží, jaké nástroje můžete upnout do kleštiny motoru - vřetene.

    Stroj pro modelářské použití umožňuje zpravidla upnout nástroje se stopkami 1/8 palce, tedy 3.175 mm. Běžně se používají frézy s průměrem 0.53 mm. Větší průměr frézy umožňuje vyšší řezný výkon, práce na stroji při frézování nějakého 3D tvaru bude trvat kratší dobu, frézou 3 mm ale nevyříznete zářez v žebru křídla 2 mm široký. Frézou 0.8 mm vyříznete přesně i drobné tvary, ale zase se taková fréza snadno zlomí. Platí, že frézy od průměru 1.2 mm vydrží víc, frézy 1.0 mm a menší jsou háklivější a snadněji je zlomíte.

    Větší průměry fréz, třeba 6 mm, kladou velké nároky na tuhost stroje. Velký průměr frézy znamená velký nárůst sil, hobby stroj začne vibrovat a stane se velmi hlučným. Nutí to ke snížení posuvu a efekt zvětšení plochy záběru a tím i zrychlení práce se tím vynuluje. Má to smysl při obrábění pěnových materiálů, kde jsou síly řádově menší než při obrábění dřeva, o obrábění kovů nemluvě.

    Pokud je vřeteno osazeno běžným sklíčidlem, jdou do něj upnout běžné spirálové vrtáky různých průměrů. V nouzi, když ještě nemáte nakoupeny žádné frézy, lze použít i vrták a vyzkoušet si 2D řezání i obrábění 3D tvaru s vrtákem místo frézy třeba do plastu.

    Podrobněji o nástrojích zde: Nástroje pro router