image

Zadání stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

16.12.2019

Lákavým řešením je využití fotoaparátu, který už je doma a který umí točit 4K video. V mém případě to je třeba Sony a6400, ke kterému mám i vhodné objektivy. Mám tak vlastně i kameru se super optikou. Natáčení s fotoaparátem mám i vyzkoušené a výkonnost automatiky ostření i rozsah stabilizace objektivů dává možnost natočit kvalitní materiál. Foťoaprát ale neumožňují opravdu reportážní práci, jeho ergonomie to neumožňuje. Když je scéna předvídatelná a nemění se zásadně kompozice záběru, dá se foťákem točit v pohodě, ale jakmile potřebujete pořídit mnoho různých záběrů v krátkém čase, střídat rychle ohniska, různé osvětlení scény, budete ztrácet drahocenné vteřiny. Nejvíce snižuje operativnost použití fotoaparátu nutnost měnit objektivy a ani práce se zoomem nejde u fotoaparátu hladce. Přezoomovat během záběru znamená rozhýbat si fotoaparát. Držet fotoaparát a ještě měnit jeho nastavení během záběru moc nejde. A udržet neroztřesený záběr s objektivem dlouhým několik set milimetrů je taky těžké.

Z těhto důvodů je dobré mít na reportážní natáčení kameru a pro natáčení v prostředí letadel a leteckých modelů zejména. Ale jakou?

image

4K: Kamera by měla umět natáčet v rozlišení 4K.

ohnisko 600 mm: Pro spotterské natáčení je potřeba opravdu dlouhý objektiv. Minimum je ohnisková vzdálenost 600 mm, typicky mají kamery s tak dlouhým zoomem zoom s popiskou "20x".

krátké ohnisko 28 mm: Pro natáčení zblízka, pro zachycení skupinek lidí v hovoru, je dobrý co nejširší záběr. Objektiv kamery by měl být na kratším konci dostatečně širokoúhlý.

hledáček: Kamera musí mít hledáček. Hledáček by měl být výklopný, měl by mít pohodlnou očnici a přiměřené rozlišení, aby šlo ručně dobře ostřit. Bez hledáčku se nedá za dne s kamerou plnohodnotně pracovat.

zoom: Ovládání zoomu vícerychlostní a přesně ovládané. Aby kamera umožňovala rychlé přezoomování i plynulé a jemné zoomování během záběru.

výkonná automatika ostření: Předem nepřipravené záběry, kde se rychle mění vzdálenost snímaného objektu, není možné ostřit ručně. Musí to zvládnout automatika ostření. Automatika ostření musí umět objekt sledovat. Výhodná je i možnost automatického zaostřování na obličej a ještě lépe na oči. Automatika musí taky spolehlivě pracovat za horších světelných podmínek. A neměla by se projevovat občasným zaváháním a krátkým přeostřením, které záběr znehodnotí.

ruční ostření: Kamera by měla mít ostřící kroužek, aby šlo v některých případech ostřit ručně.

ovladatelnost: Nastavení kamery by mělo jít měnit jednoduše bez procházení dlouhých menu, nejlépe prostřednictvím tlačítek přiřazených jednotlivým nastavením.

velký dynamický rozsah: Kamera by měla zvládat velké kontrasty v osvětlení, aby se objekty ve stínu neutápěly ve tmě a objekty na slunci nebyly přepálené. Možnost snímání HDR je vítaná vlastnost.

vysoká ISO: kamera by měla umět natáčet i za šera a obraz by si měl udržet ostrost.

vestavěný přepínací šedý filtr - šedý filtr umožňuje práci s nižší clonou i při větší úrovni osvětlení.

externí mikrofon: Možnost připojit externí směrový mikrofon s protivětrnou ochranou.

sluchátkový výstup: Někdy je důležité sledovat nahrávaný zvuk již při natáčení. Proto je třeba možnost připojit sluchátka.

slowmotion 120 sn/sec - možnost točit zpomalené záběry.

váha a velikost: Kamera by měla být tak akorát veliká. Dostatečně veliká, aby se dobře držela a aby se dobře daly nahmatat ovládací prvky, ne moc velká a těžká, aby nemusel kameraman posilovat, aby s kamerou vydržel pracovat celý den.

záznam na karty: Záznam na paměťové karty. Ten umožňuje rychlé workflow zpracování natočeného materiálu, jednoduchý a rychlý přenos materiálu z kamery do počítače.

parfokální objektiv - Parfokální objektiv je zaostřený i když se přezoomuje. Je tedy možné ručně zaostřit na určité místo a zaostření bude držet i při odjezdu zoomem.

pre REC - kamera snímá stále a v okamžiku stisku tlačítka pro spuštění nahrávání se zaznamené i několik předchzích vteřin.

Samozřejmě výše uvedené parametry nesmí být jen "papírové" vlastnosti. Ne všechny kamery vytvářející záznam v rozlišení 4K dělají opravdu obraz v rozlišení 4K a ne všechny dlouhé objektivy vytváří obraz v odpovídající kvalitě. Optika objektivu kamery musí být dostatečně kvalitní a kvalitní musí být i algoritmy zpracování obrazu, kamera musí umět ukládat záznam s dostatečným datovým tokem a s přiměřenou kompresí. Jak na tom ta která kamera je se dá zjistit jen praktickou zkouškou a protože málokdo z nás má možnost všechny uvažované kamery vyzkoušet v praxi venku mimo provozovnu prodejce, nezbývá než hledat recenze a záběry amatérů na Youtube a Vimeu. Je to o to těžší, že natáčení letadel nebo leteckých modelů se v recenzích věnuje málokdo! image


zpátky na: Kamera pro spottera na Vánoce 2019 │ dál na: Canon HF G50


přehled kapitol:

  1. Kamera pro spottera na Vánoce 2019
  2. Zadání
  3. Canon HF G50
  4. Canon HF G60
  5. Sony FDR-AX700
  6. Panasonic HC-X1000
  7. Závěr

(zveřejněno v rubrice Fotografie a video | Video | Kamery 2019 )