26.12.2005
Stativ jsem postrádal mnohokrát.
Udržím sice v ruce záběr s dost velkým zoomem, ale není to ono.
Třes ruky je v záběru znát.
Mnohokrát jsem také narazil na problém, kdo mi kameru podrží, když jsem na místě sám.
Plánoval jsem tedy dlouho pořízení stativu.
Měl jsem sice stativ po tátovi.
Ale to je takový plastový vratký bastard s křivou klavou.
Vyhlédl jsem si Velbon CX480 s fluidní hlavou.
Ježíšek 2005 mi ho nakonec nadělil.
Zatím jsem ho použil pouze v interiéru a už jsem nadšen.
I na záběrech s krátkým ohniskem (nejmenší přiblížení, nejširší záběr)
je poznat, že kamera sedí na stativu. Záběr je naprosto klidný.
Hlava stativu přitom umožňuje plynulou změnu záběru.
Také mohu kdykoliv místo za kamerou opustit a vmísit se do záběru.
4.6.2007
Po roce a půl používání mohu říct, že jsem koupil dobře.
Pro filmování s kamerou ho používám často. Samozřejmě použití jakéhokoliv stativu při pořizování statických záběrů záběr fantasticky uklidní a záběr potom vypadá profesionálně jakoby s o třídu lepší kamerou. Fluidní hlava tohoto stativu umožňuje i plynulý pohyb kamery. Švenkování není trhané a jediným omezujícím faktorem je vlastní šikovnost.
Ve větrném počasí se stativ ukázal jako málo hmotný. V záběru je patné chvění vyvolané větrem. To je ale dan za jeho snadnou přenositelnost.
16.7.2011
CX480 po pěti letech používání.
Stativ stále funguje, stále slouží tak, jak jsem si před léty zadal.
Ale já už s ním spokojen nejsem, vzrostly moje nároky.
Co mi vadí?
Stativ je nízký.
Když chci koukat do hledáčku, tak se musím ke kameře shrbit (jsem 182 cm vysoký).
Když chci něco točit s kamerou vytočenou vzhůru,
tak se musím k hledáčku opravdu hluboko předklonit.
V této poloze už není prakticky možné kameru ovládat, pohybovat s ní.
Kameru lze sice dostat výš vysunutím středové tyčky stativu, ale to už je stativ málo tuhý a nepoužitelný.
Natáčení ve větším rozlišení ukázalo,
že tuhost stativu a tuhost spojení destička - stativ je malá.
Už při malém větru se záběr chvěje.
Na malé obrazovce to vidět není,
ale při promítání na velké televizi už to znát je a je to rušivý prvek.
Fluidní hlava funguje obstojně v létě.
Když jsou teploty nižší, je to s plynulostí pohybu horší.
Tlumení hlavy je špatné, rozjet panorámování a zastavit panorámování jde dobře,
ale udržet plynulý pohyb vyžaduje velké soustředění.
Chybí nastavení odporu hlavy.
Určitě je změna mého pohledu na tento stativ způsobena zvýšením mých nároků.
Asi je to příběh každého, kdo začne filmovat.
Nejdříve bez stativu, potom filmování se stativem cenově dostupným
a nakonec přechod ke stativu dokonalejšímu, ale desetkrát dražšímu