Posledních 10 změn
Zde jsou uvedeny změny, které jsem v obsahu webu provedl. Na stránce je uvedeno několik posledních změn.
Letecké modelářství a právo
Když se řekne právo, je to o tom co nesmím a co smím, ale nerad bych, aby se všichni řídili - rozuměj omezovali jen podle paragrafů zákoníků. Existují další mantinely jako slušnost, morálka, zvyklosti, prostě nepsané zákony. Říká se tomu selský rozum.
Zákon a předpisy říkají - ve zjednodušení:
- všechno dálkově řízené je dron, tedy i letecký model je dron
- vlastní rukou vyrobené modely patří do kategorie Open, podkategorie A3
- letání v dohledu pilota - VLOS
- létání daleko od lidí
- létání maximálně 120 metrů nad terénem.
- letání s modely těžšími než 4 kg musí být pojištěno
(zveřejněno na stránce Letecké modelářství, zákony, právo, legislativa)
Vytočení šroubku s poškozenou hlavou
Občas se stane, že se ožvýká hlava nějakého šroubku. Kdo nemá kvalitní a správné šroubováky a klíče, tak si o to koleduje, ale často bývají některé šrouby takové bláto, že se hlava poškodí i tak. Co s tím? Jak takový šroub povolit a vytočit?
Prodávají se vytahováky šroubů. Ty jsou ale k mání pro relativně větší šrouby než jsou ty, které v modelech používáme.
Pokud je ke šroubku dobrý přístup, dá se řezacím kotoučkem v hlavě šroubu vyříznout přímá drážka a šroub pak jde vytočit čplochým šroubovákem.
Horší to je, když je ke šroubu přístup jen shora. Lze použít levotočivý vrták průměr kolem 2mm. Vrták se kousne do hlavy a šroubem lze otáčet. Dobrou pomůckou je minisklíčidlo, které se dá nasadít třeba na uříznutý šroubovák.
Dozvěděl jsem se, že těm drážkám v hlavě šroubu se říká pohon. Co ale dobře vím je, že existují dva typy křížových šroubů a použití špatného typu šroubováku vede k ničení hlav šroubů. Viz Drážky v hlavách šroubů.
(zveřejněno na stránce Tipy pro dílnu)
(zveřejněno na stránce Nářadí)
(zveřejněno na stránce Letecké akce očima zpravodajů)
(zveřejněno na stránce Letecké akce očima zpravodajů)
(zveřejněno na stránce Švédové)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Videa s hydroplány)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Švédové)
(zveřejněno na stránce Švédové)
(zveřejněno na stránce Švédové)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
Pokémoni
S dětmi jdou dělat v modelářské dílně různé věci. Modelářská dílna je pro kluky i holky zajímavé místo. 3D tisk dává možnosti, jak vyrobit model něčeho z dětského světa a zkusit si na něm vlastníma rukama některé postupy.
První poznatek desetileté holky: Dědo, ten tisk je hrozně pomalej! Ano, má pravdu! Na první žábě jsme se naučili, jak to zařídit, aby nebyla všude barva, na stole, na rukou, na zemi, na oblečení, jak namíchat ze základních barev jiné barvy, jak je naředit, jaký volit štětec.
První žába - prototypová nese stopy učení, další výrobky jsou už o třídu lepší. Na dalších výtiscích bylo na řadě lepení, příště bude i broušení.
(zveřejněno na stránce Co s tím dělám)
Povinné pojištění
O pojištění mluví Zákon 431/2022:
§54d
Pojištění
(1) Provozovatel bezpilotního systému v podkategorii A2 otevřené kategorie provozu, provozovatel bezpilotního systému v podkategorii A3 otevřené kategorie provozu, pokud maximální vzletová hmotnost bezpilotního letadla přesahuje 4 kg, a provozovatel bezpilotního systému ve specifické kategorii provozu musí mít po celou dobu provozování bezpilotního systému sjednáno pojištění odpovědnosti za škody z provozu bezpilotního systému a zaplaceno pojistné; to neplatí, je-li provozovatelem bezpilotního systému spolek podle § 54n nebo člen takového spolku.
(2) Nestanoví-li přímo použitelný předpis Evropské unie upravující pojištění leteckých dopravců a provozovatelů letadel10a) jinak, sjednává se pojištění odpovědnosti za škody z provozu bezpilotního systému
a) v otevřené kategorii provozu ve vztahu ke všem bezpilotním systémům provozovaným jejich provozovatelem a
b) ve specifické kategorii provozu ve vztahu ke každému bezpilotnímu systému samostatně.
(3) Minimální výši limitu pojistného plnění pro jednotlivé kategorie a podkategorie provozu stanoví prováděcí právní předpis, nestanoví-li výši limitu pojistného plnění přímo použitelný předpis Evropské unie upravující pojištění leteckých dopravců a provozovatelů letadel10a).
Povinně je třeba pojistit létání s modelem těžším než 4 kg.
(zveřejněno na stránce Pojištění)
Vývoj a testování vrtulníku RT 216 2/24
web: aviation-sbm-dev.de
(zveřejněno na stránce Novinky, zprávy a zprávičky)
(zveřejněno na stránce Švédové)
(zveřejněno na stránce Švédové)
(zveřejněno na stránce Švédové)
(zveřejněno na stránce Novinky, zprávy a zprávičky)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Švédové)
(zveřejněno na stránce Pusher-jety)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
Větrání hlavy
Ranní větrání křídel a hlavy:
Vzít ráno nebo večer Edge XL od RC Factory a jít si na louku zaakrobatit, je výborný relax. Těch pět šest minut akrobacie výborně pročistí hlavu. Muset se soustředit na pilotáž letadla ve všemožných polohách znamená nemyslet na jiné věci, na starosti doma, na práci. Prostě relax!
(zveřejněno na stránce Létání s Edge XL od RC Factory)
(zveřejněno na stránce EAA AirVenture Oshkosh 2023)
Kombinování systematicky
Podrobnější rozbor jak při volnoplošném modelování spojovat form s dalšími plochami.
anglicky
(zveřejněno na stránce Tutoriály k volnoplošnému modelování)
Výdrž akumulátoru
S úvahou, že budu kamerou GoPro Hero 10 Black něco natáčet, jde úvaha, kolik na to budu muset mít sebou nabitých akumulátorů.
Kamera na jeden akumulátor natočí 45 minut v nejvyšším rozlišení a nastaveným nejvyšším datovým tokem. 12 st. C, záběry dlouhé průměrně kolem 20 sec., automatické zapínání a vypínání kamery pro každý záběr, necelá stovka záběrů.
V zimě při nízkých teplotách to je kolem 30 minut.
(zveřejněno na stránce Provoz kamery GoPro Hero 10 Black)
(zveřejněno na stránce Ukázky videí z kamery GoPro Hero 10 Black)
Kombinování
Jakmile člověk začne modelovat pomocí prostředků volnoplošného modelování, narazí na problém, jak zkombinovat části konstrukce vytvořené volnoplošným modelováním a části vytvořené přes náčrty. Jak třeba vyrobí přechody mezi plochami. Tutorial na to dává návod a ukazuje i vlastní volnoplošné modelování:
anglicky
- volnoplošným modelováním vznikne těleso složené z ploch, naproti tomu modelováním z náčrtů vzniklo plné těleso
- volnoplošné modelování ukončí Finish Form
- ucho uzavře plochami příkazem Surface - Create - Patch
- všechny plochy ucha spojí dohromady příkazem Modify - Stitch
- tím vzniklo z ucha plné těleso se kterým už se dá pracovat jako s tělesem vzniklým z náčrtů
V praxi to bývá složitější než v ukázce s jednoduchým uchem, někdy není úplně jednoduché modelovanými plochami kompletně uzavřít objem.
Fusion je stále vyvíjen. Patch workspace, který je v ukázce vidět, byl zrušen a funkcionalita je nově součástí workspace Design - záložka Surface.
(zveřejněno na stránce Tutoriály k volnoplošnému modelování)
Pojmy
Nějaká slovíčka:
- vertex - vrchol
- edge - hrana
- face - plocha
- straighten - napřímení
- creasing - udělat puky jako na kalhotách
Fusion 360 je T-spline modelář.
NURBS (Non-Uniform Rational B-Splines) a T-spliny (T-Splines) jsou oba matematické metody používané v počítačové grafice při modelování ploch.
NURBS jsou založeny na B-splinech, což jsou matematické křivky a plochy, které jsou definovány pomocí bodů ovládání a váh. Každý bod ovládání má asociovanou váhu, což umožňuje NURBS reprezentovat širokou škálu tvarů s různými úrovněmi zakřivení.
T-spliny jsou také založeny na B-splinech, ale mají navíc schopnost snadného přidávání nebo odstraňování bodů ovládání, aniž by byla narušena spojitost nebo hladkost plochy. To umožňuje rychlejší iterativní úpravy modelů a přizpůsobení geometrie s menšími rušivými úpravami. T-spliny jsou flexibilnější, co se týče úprav geometrie. Mohou se snadno přizpůsobit změnám topologie povrchu bez potřeby komplikovaných úprav.
(zveřejněno na stránce Volnoplošné modelování, T-spline)
Stabilizace
Kamera podporuje následnou stabilizaci během posprocesingu v počítači. Používá se program Gyroflow
Program Gyroflow je rozšířený program, používají ho komunity uživatelů různých kamer. Kamera ukládá záznam o svém pohybu v prostoru do separátního souborz, program Gyroflow si načte video a tento záznam a stabilizuje video tím, že udělá výřez a obraz natáčí tak, aby nebyl tak rozkývaný. Stabilizaci lze ovlivnit nastavením parametrů.
Stabilizace je OK, ale podstatným problémem je úbytek zorného pole. Kamera neumí zaznamenat obraz z celého čipu, jako třeba kamera Insta360 GO 2, stabilizuje se z výřezu, který kamera zaznamená. Podle stupně rozhýbání obrazu dojde ještě k dalšímu většímu nebo menšímu ořezu obrazu a ta obrazová informace tam už prostě chybí. Pro mě je proto stabilizace u této kamery zbytečnou.
(zveřejněno na stránce Stabilizace)
(zveřejněno na stránce Čtení o historii modelářství)
S kamerou na palubě
Zkusil jsem dát na Bandita kameru. Lítal jsem jak o život, doma u obrazovky ale zklamání.
Ne z toho strašného jello, které dělá obraz nekoukatelný, To se dá pořešit uložením kamery. Zklamaný jsem byl z toho, co jsem ve videu viděl. Opravdu jsem lítal jak o život, průlety těsně nad zemí, lety na plný plyn podél přímých linií a nízko, ale na těch záběrech z paluby to není poznat. Všechno vypadá pomalejší, výš, není v tom ten pocit rychlosti. Přitom rychlost v horizontu s tou trochu brzdící kamerou byla 130 km/h. V podstatě mi to z hlediska pocitu - vnímání rychlosti připadá stejné, jako když letím s Twin Starem, který letí 80 až 100 jm/hod. Koukat na tohle letadlo ze země a řídit ho ze země je lepší!
Tak opouštím svůj záměr létat Bandita FPV. Je to podobná situace, jako když jsem dal FPV na akrobata Edge, taky to nemělo ten "fun faktor", který jsem od toho očekával. A s Banditem je to obdobné. Řídit Bandita jako RC pilot a koukat na Bandita ze země je lepší.
V baterce zbylo 5%, létal jsem divočeji 9 minut.
(zveřejněno na stránce Letání s Banditem)
Zadání
Mám dobrou zkušenost s letadly konstrukce Steve Shumateho, ať vlastní nebo zprostředkovanou. Steve Shumate konstruuje modely proudových stíhaček, tak zvaných pusher-jetů, modelů stíhaček poháněných tlačnou vrtulí.
Modely jsou ve váhové kategorii 0.7 až 0.9 kg, jsou poháněné typicky motorem s akumulátorem 3S 2200 mAh, Postavil jsem podle plánu Steve Shumate F-18 a než jsem ji ve vzduchu příliš divokým létáním rozlomil, byl to praktický model přinášející při létání radost. Viz třeba Létání s F/A-18 Hornet - S kamerou.
Když jsem se tenkrát s kategorií seznamoval, vycházel jsem z informací zde: rcgroups.com. Myšlenka konstrukce modelu je jednoduchá, staví se to z desek depronu (XPS), zaoblené tvary se realizují obroušením rohů. Za těch pár roků se to všechno posunulo, informace o současném dění "v oboru" najdete zde: Facebook - Jetworks family
Doba se posunula, technologicky ve světě i u mě doma. Modeláři adoptovali 3D tisk, já jsem doma také adoptoval 3D tisk a k tomu CNC. Ani tato skupina ani já neusilujeme o tisk celého letadla, stále je to provozně nepraktické, já chci otloukánka do nepohody. Tak ta letadla stále dělají z depronu a na 3D tiskárně se tisknou jen doplňky. To je i moje filozofie tisknout je některé části letadla.
Přemýšlel jsem o té konstrukci z desek depronu. Je problém vymýšlet podobné letadlo jiných tvarů, musí se tvary vhodně skládat z těch desek, transformovat do oblých tvarů broušením. Broušení není pracné, ale pro toho, kdo má špatnou představivvost, je těžké dodržet tvary předlohy. Já chci letadlo tvarově podobné předloze, maketové "z 10 metrů", dobře létající, dobře snášející běžný provoz. Viděl jsem tady u nás modely vyrobené z XPS a EPS, vysochané ručně z bloku materálu, které dobře vypadaly, které dobře létaly a které byly praktické v provozu. Tak jsem si řekl, že zkusím vyrobit model z bloků XPS, celý ho vyfrézovat na CNC. A doplňky vytisknout na 3D tiskárně.
Bandit pro mě byla tvarová inspirace. Mě se letadlo líbilo, pěkný letový projev, super tvary, ale řekl jsem si, že radši zase postavím F/A-18. Pak se mi to rozleželo a Bandit mě napadl jako vhodný pro můj technologický experiment a taky jako nosič pro FPV kameru DJI FPV. Uplynulo však ještě plno vody, než jsem to dotáhl k záletu.
Zadání je:
- vyrobit "stíhačku" tzv pusher-jet z XPS a použít ji jako nosič FPV
- použít křídlo s profilem na rozdíl od u jiných modelů tohoto typu zavedeného deskového profilu
- naučit se namodelovat vše v CAD
- naučit se dělat křídlo na CNC oboustranným obráběním
- naučit se obrobit na CNC trup i složitějších vnějších tvarů včetně vnitřínch prostor, aby docílení tvarů nebylo závislé na šikovnosti modeláře
Výroba by měla vypadat takto:
frézování z XPS na CNC:
- trup
- křídlo s profilem
- ocasní plochy vyříznuté z depronu
3D tisk:
- špička
- rámeček kabiny
- vstupy vzduchu do motoru
- lože motoru
- tryska
- koncové oblouky křídla
- úchyty baterky
(zveřejněno na stránce Zadání)
Runcam Thumb Pro
Záznamová kamera pro drony Runcam Thumb Pro + ND filtry:
Je to nová verze výrobcem označovaná Thumb Pro W, V2 new version. Pozná se podle ochranného sklíčka objektivu, povrch za sklíčkem je prolamovaný, starší verze má hladkou plochu.
Kamera nemá vlastní akumulátor, musí být napájena z palubního zdroje. Záznam se provádí na vloženou SD kartu. Kamera není vodotěsná ani vodě odolná. Zaznamenává zvuk. Umí fungovat jako webová kamera. Snímání zvuku je ale mizerné kvality.
Kameru lze ovládat rádiem, spouštět a zastavovat záznam. Zaznamenává data gyra a záznam lze potom v počítači stabilizovat.
Kamera se nastavuje aplikací v telefonu. Nepřipojuje se k telefonu, ale v aplikaci se nastaví parametry a vygeneruje se QR kód, který se sehme kamerou.
Konektor SD karty je velmi subtilní a nepředpokládá se asi časté vyjímání karty. Natočený materiál lze z kamery dostat USB kabelem.
Web výrobce: runcam.com
(zveřejněno na stránce Runcam Thumb Pro )
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
Cestovní rychlostí
Dnes konečně nefičí, vzduch není turbulentní a tak mohu vyrazit s prototypem na svůj polygon vyzkoušet, jak to létá cestovní rychlostí.
Vítr je slabý, je na počátek dubna nezvykle teplo, teploměr ukazuje teď večer 23 stupňů, ale zase přiletěl písek ze Sahary, zakrývá slunce a je nepříjemné rozptýlené světlo. Určitě nebude fotogenický západ slunce.
Letadlo hážu konečně trochu nahoru. Mám ve zvyku házet všechno jako větroně do kluzu, ale to u těhto letadel často vede k infarktovým startům, minule, kdyby přede mnou nebyl svážek dolů, tak jsem to vzal o zem. Teď to je pohoda, ve srovnání s Hornetem mi připadají vzlety jednodušší.
Timer jsem nastavil na 6 minut, to je doba letu pro divočejší létání. Já mám ale na programu osahat si, jak se letadlo chová při nižších rychlostech, jaká je jeho dynamika v dlouhých zatáčkách, jaká je jeho dynamika v utaženějších zatáčkách. Říkám tomu létání cestovní rychlostí.
Letadlo má hrubý povrch, křídlo s profilem, letí spolehlivě na poměrně malý plyn. Čekal jsem, že budu muset v dlouhých zatáčkách přidávat, abych udržel rychlost, ale letadlo letí v zatáčce bez tendence zpomalovat. Až při velkém tahání pohybová energie ubývá a je třeba přitopit. Letadlo varuje před ztrátou rychlosti zakolíbáním a dává čas na reakci.
Zkoumal jsem taky, jak funguje výškovka. Přeci jen je prakticky v úplavu křídla a to by mohlo dělat problémy. Trochu jsem se bál, zda se nebude se změnami rychlosti měnit účinnost výškovky, ale nepozoruji žádné nepříjemné chování.
Dvakrát jsem udělal za letu chybu. První v čase 6:55, kdy jsem se v přemetu dostal mimo osu údolíčka před sebou a v závěru jsem se lekl země. Instinktivně jsem prudce přitáhl. U letadla s deskovým depronovým křídlem by to znamenalo velké prohnutí křídla a obavu z jeho destrukce, tady jsem jen zaznamenal, že letadlo při prudkém přitažení nezavrtalo. Podruhé v čase 7:49 jsem nepočkal na dotočení letadla z polohy na zádech a zatáhl jsem o chvilku dříve místo do zatáčky směrem do země. Zase jsem insinktivně zatáhl, na letadle jsem ale nepozoroval žádné deformace. Křídlo s profilem a se smrkovým nosníkem se jeví jako posun kupředu. Příště zkusím symetrický profil.
V baterce zbylo 15%, létal jsem 8.5 minuty. Několikrát jsem si přidal více plynu, myslím, že 6 minut bude rozumný čas pro let s větším podílem blbnutí.
(zveřejněno na stránce Letání s Banditem)
Ovládání
Kamera má jen jedno tlačítko a nemá žádný displej. Otázka je, jak se kamerá ovládá, jak se nastavuje?
Tlačítkem se spouští a zastavuje záznam. Záznam je indikován blikáním led diody v tlačítku. Je to venku dobře čitelné.
Kamera má konektor, ve kterém je nejen napájení z vnějšího zdroje, ale také piny pro komunikaci s kamerou. Dokumentace ukazuje propojení kamery se sériovou linkou FC
Pokud má člověk kameru v letadle s běžným přijímačem, sériovou linku nemá k dispozici. Nenašel jsem na internetu žádné řešení, jak kameru ovládat výstupem přijímače pro servo.
Nastavování kamery se provádí pomocí QR kódu. Kamera se dvojklikem přepne do "parameter settings mode", místo zelené začne svítit červená. Na telefonu v aplikaci RunCam si nastavím parametry
A potom se jen kamera namíří na displej telefonu
Kamera si nastavení přečte a sama se přepne do pohotovostního režimu.
To, že nemohu spouštět a zastavovat záznam přepínačem na vysílači mě netrápí. Já jsem toho názoru, že je to ovládání zbytečné. Kapacita karty umožňuje nepřetržité nahrávání v délce přesahující dobu i dlouhého letu a je lepší kontrolovaně před vzletem spustit nahrávání tlačítkem jako součást kontroly před vzletem, než za letu přemýšlet, kdy kamera běží / neběží a ze země posuzovat, kdy je dobrý záběr. Je lepší mít více materiálu a získat i předem "nevymyšlené" záběry.
(zveřejněno na stránce Ovládání)
Parametry
- rozpětí: 0.82 m
- vzletová hmotnost: 0.77 kg
- motor AXI 2212/12 V2, KV 1950, 300 W
- vrtule 6 x 5.5"
- regulátor 30 A
- Li-Pol 3S 2200 mAh
(zveřejněno na stránce Parametry)
Receptář malého modeláře
Rudolf Hiesbök uvádí své články slovy: Průvodce, pomocí kterého můžete s dětmi experimentálně „modelařit“.
Seriál zde: www.hiesbok.cz
(zveřejněno na stránce Čtení s modelářskou tématikou)
(zveřejněno na stránce Tipy pro práci s CNC)
(zveřejněno na stránce Upínání)
Stres test
Dnes jsem vyrazil s prototypem na druhý let. Foukalo ještě víc, než při záletu, ale šel jsem na místo, kde je více prostoru.
Vzhledem k větru a turbulenci, která tu při tomto směru větru je dost silná, jsem létal zbytečně odvážně. Pět metrů výšky navíc by bylo bezpečnější. To se nakonec ukázalo při jednom průletu, kdy se mě letadlo přetočilo až do náklonu 90 stupňů a trajektorie letu se tak zákonitě potkala s povrchem zemským. Myslel jsem, že se ulomila jsen špička, ale doma jsem objevil natrženou výškovku.
Křídlo s profilem a se smrkovým nosníkem se ukázalo jako podstatně bytelnější, než jsou křídla z depronu 6 mm. To se ukázalo nejen při havárii, ale i za letu. Zkoumal jsem , co křídlo dělá v utažených zatáčkách. A jednou jsem to roztroubil z výšky s plynem a při vybírání proti sobě jsem křídlo pozoroval. Nebudou s ním asi problémy. Přemýšlím, že do výškovky vetknu nějaký nosníček.
Těžiště by mohlo být více vzadu, nepočítal jsem ALE s tím, že bych baterku musel dávat tak dozadu, to budu muset pořešit.
(zveřejněno na stránce Letání s Banditem)
EPP - pěnový polypropylén
popis: | EPP - Expanded PolyPropylene. Pěnová plastická hmota. |
použití: | |
výhody: | Dá se lepit prstolepem. Dobře se řeže nožem, dá se brousit smirkovým papírem. Odolává mnoha chemickým látkám. |
nevýhody: | Nasáká vodou. |
(zveřejněno na stránce Pěnové plasty)
XPS - extrudovaný polystyrén
popis: | EPP - Expanded PolyPropylene. Pěnová plastická hmota. |
použití: | |
výhody: | Dobře se řeže nožem, dá se brousit smirkovým papírem. Odolává mnoha chemickým látkám. |
nevýhody: | Nedá se lepit prstolepem. Nasáká vodou. |
(zveřejněno na stránce Pěnové plasty)
(zveřejněno na stránce Letectví a technika)
(zveřejněno na stránce Polotovary z pěnových plastů)
Trup z XPS
Na CNC se dá vyříznout trup na RC model - pusher-jet.
Trup ze čtyř dílů z XPS má konečný tvar, není třeba někde broušením zaoblovat, brousí se jen kvůli dosažení hladšího povrchu. Výhodou je, že fréza může vyříznout i detaily, jako je zářez pro křídlo, ocasní plochy. Díly jsou obrobeny i zevnitř, je v nich vyfrézován kanál pro instalaci vybavení, vedení vzduchu a třeba drážka, do které zapadne rámeček kokpitu. Více info viz Bandit FPV.
(zveřejněno na stránce Lupa-CNC, co s tím dělám)
Další letadlo jinou technologií
Protože při bojovém nasazení jsou i ztráty, je dobré mít v letce více strojů!
Rozhodl jsem se v náhlém popudu postavit Gripena, kterého létá Karel, ale on neudělal ovládané kachní plochy, tak mu chci dokázat, že udělal chybu!
(zveřejněno na stránce Kam dál)
(zveřejněno na stránce Letecké akce očima zpravodajů)
Bandit FPV
Model Bandit postavil Karel během zimy 2020/2021. Klasický pusher-jet, konstrukce Steve Shumate. Video zde: Karel vykonal první let s novým pusher-jetem Bandit Hecoval nás ostatní: postavte Bandita taky! Ale nikdo nezabral. Mě se letadlo líbilo, pěkný letový projev, super tvary, ale řekl jsem si, že radši zase postavím F/A-18.
Pak se mi to rozleželo a Bandit mě napadl jako vhodný nosič pro FPV kameru DJI FPV. uplynulo však ještě plno vody, než jsem to dotáhl k záletu.
Pršelo, foukalo shora z kopce dolů, ale připravené letadlo už mi leželo na stole v dílně druhý týden a chtěl jsem to už rozseknout. Letadlo je vlastní experiment, vlastní konstrukce a zároveň experiment technologický, trup i křídlo s profilem frézované na CNC, doplňky 3Dtisk, plno neznámých. Z Bandita Steve Shumateho jsem si vzal jen tvarovou podobnost. Jak to poletí?
A měl jsem trochu bobky z odhodu, F-18 se mi při odhodu stavěla na levé křídlo a zažil jsem i přetočení skoro na záda, když jsem se do odhodu moc opřel. Letadlo jsem měl vyvážené na těžiště, které jsem si stanovil, přiměřené výchylky, exponenciály na křidélkách i výškovce 40%. Ale odhod byl nakonec pohoda, až mě to překvapilo. Letí to, možná to letí dost rychle (to je dobře), trochu se to kolíbe, ale byla turbulence a tak uvidíme příště. Nemohl jsem to moc drtit na rychlosti, místo je ve svahu a okolo jsou stromy, příští let pojedu na výsypku, kde je místo.
(zveřejněno na stránce Bandit FPV)
(zveřejněno na stránce PSS - Videa)
CNC router
CNC router je stroj, který frézou řeže podle programu deskový materiál, překližku, plastové desky, plechy.
V modelářství se CNC routery využívají zejména k výrobě žeber křídel a přepážek trupů. Řeže se balza, topolová překližka, letecká překližka.
Na CNC se řežou také panty a páky ze sklotextitu, řežou se kování z duralového plechu nebo z plechu ocelového.
Já používám LUPA-CNC, používal jsem Stepcraft-2/D.600.
(zveřejněno na stránce Přehled nářadí)
Ochrana sluchu
Při práci se stroji v dílně vzniká hluk. Někdy menší, někdy větší. Celkem dobře jsem hluk snášel, když to trvalo chvilku. S pořízením CNC stroje mi ale hluk začal vadit. To proto, že stroj běží sám a běží třeba desítky minut a hluk je tak dlouhodobý.
ilustrační video:
Nemusí být ten hluk nějak intenzivní, ale být v dílně vedle hlučícího stroje třeba půl hodiny znamená další zbytečnou zátěž organizmu. Tak jsem začal řešit ochranu sluchu.
Měl jsem už špunty do uší, které jsem si pořídil k motorové pile a hoblovce. Oba tyto stroje dělají intenzivní hluk a po hodinové práci s nimi se můj sluch ještě další hodinu vzpamatovával. Špunty do uší to řešily. Mám tyto od 3M:
Ochrana proti hluku je to dobrá. Při práci s motorovou pilou nebo hoblovkou zavrtám špunty do uší, odeberu se na dvorek a řežu a hobluji a sluch si medí. V dílně u CNC jsem ale narazil na to, že si potřebuji z dílny občas na chvilku odskočit, vyřídit něco se ženou, se sousedem a vytahování a znova zavrtávaní špuntů do uší se ukázalo jako nepraktické. A vlastně i nepříjemné. Tedy pro mě, protože já, když si ty špunty zavrtám, aby opravdu tlumily, tak mám v uchu chvilku pocit podtlaku.
Tak jsem se začal pídit po jiném řešení. Vyptáváním u kamarádů, kteří pracují v průmyslu, jsem se dopracoval k doporučení pořídit ochranu sluchu od 3M:
3M Peltor H540A-411-SV OPTIME III SNR 35 dB
Mušlové chrániče sluchu lidově nazývaná "hluchátka". Používají se v průmyslových provozech, kupují je i střelci.
Jsem s výrobkem plně spokojen, mám je na věšáku před vchodem do dílny, nasazování a sundavání je pohoda. A tlumí jako ty špunty, to jest velmi dobře. Měl jsem obavu, jestli mi nebudou vadit prostorově, jestli to není moc velká bakule na hlavě, ale jsou příjemná a snesu je i delší dobu. Na hlavě dobře sedí, nikde netlačí.
(zveřejněno na stránce Tipy pro práci s CNC)
(zveřejněno na stránce Novinky, zprávy a zprávičky)
Ukázka létání na svahu
Síla větru při natáčení tohoto videa byla 3 m/s, chvílemi vítr zesílil k 5 m/s. Ty 3 m/s jsou akorát na udržení se nad svahem. Pro učení je lepších těch silnějších 5 m/s, svah víc nosí a odpustí pilotovi hrubější pilotáž.
- 0:17 - odhod do slabého větru, aby letadlo nabralo nějakou výšku, mšl by být odhod silnější
- 0:22 - létání v blízkosti svahu, otočky proti větru, někde letadlo v letu podél svahu pomalu klesá, někde se zvedá, točím včas, abych létal co nejvíce v místech, kde se letadlo zvedá
- 1:00 - s drobným zesílením větru se letadlo zvedá výše, dávám pozor, aby mě to nazaneslo nad les
- 1:25 - silnější vítr, větší výška, to mi umožňuje udělat přemet
- 1:40 - protože řízení letadla s jistotou zvládám, mohu udělat zatáčku po větru, pro začátečníka to je riskantní manévr, při silnějším větru hrozí snos modelu až za hranu
- 2:02 - jiným stylem letu místo snahy držet se co nejvýš, je letět rychle a blízko svahu
- 2:33 - pak je zase čas zkusit nabrat výšku a zkusit to dál dopředu před svah, je to snadný pokus, návrat zpátky ke svahu po větru je jednoduché
- 3:10 - podmínky jsou slabé, prší do toho a letadlo je mokré, je třeba řídit jemně malými ale včasnými zásahy do řízení
- 4:35 - když to nosí opravdu málo, je třeba letět co nejblíže svahu a jemně pilotovat
- 4:52 - někdy výška pořád ubývá, buď mohu hned přistát, abych nemusel pro letadlo daleko dolů, nebo se zkusím "vyškrábat" zpátky
- 5:15 - zachránil jsem se; princip je ten, že se snažím udržet v letu a čekám, až to zase foukne trochu více
- 5:25 - silnější vítr způsobí i to, že to nosí dál vepředu před svahem
- 6:09 - silnější vítr umožňuje letět na větší rychlosti
- 7:58 - s letadlem letícím rychleji se letí lépe, drží lépe směr, prolétává klesáky, mohu s letadlem bezpečněji točit proti svahu
- 8:14 - blízko stromů je třeba být opatrnější, stačí, aby letadlo v zatáčce prosedlo a už je v koruně
- 8:30 - celý let probíhá s malými zásahy do řízení - malými výchylkami kormidel; velké výchylky znamenají větší odpor křídla, větší ztrátu energie, zvýšení klesání křídla, to ve chvíli, kdy fouká málo a vzestupná složka proudění kolem svahu je malá, že se s modelem nad svahem neudržíte
- 9:21 - nad travnatým svahem se to dá zkoušet do poslední chvíle, když se letadlo propadne, jen sedne do trávy
-
9:41 -
to už nevyšlo, trajektorie letu se prťala s povrchem svahu
Zkoušet svahovat za slabých podmínek má výhodu v tom, že se pilot naučí svůj stroj pilotovat. Nejlepší je, když jsou na kopci dva tři piloti se srovnatelnými letadly, člověk vidí, co všechno se dá "ulétat", soutěžní duch donutí člověka k větším výkonům..
(zveřejněno na stránce Jak létat na svahu - Taktika letu)
Na kole s kamerou na přilbě
Video natočené kamerou GoPro Hero 10 Black nahoře na přilbě.
Video je sestříháno a renderováno v programu DaVinci Resolve v rozlišení 4K, datový tok při renderu byl nastaven na Medium. Datový tok by mohl být nastavený menší, ale to vadí u záběrů z průjezdu lesíkem -čas 2:00. Tam se klacíky a větvičky při menším datovém toku rozpadnou na kostičky a působí to rušivě.
Kameru jsem měl na přilbě a je to pro mě moc vysoko. V záběrech, kdy jedu přes hupy v lesíku, to tak nevypadá, v záběru z vršku hlavy vypadá všechno vyžehlené. Kamera na prsou poskytuje lepší záběry.
Zkoušel jsem pohledy stranou (čas 3:55, 4:02), kdy jsem jel s trvale natočenou hlavou do strany, abych ukázal okolí, ale efekt to má malý a ještě to je na tom kole trochu o ústa.
(zveřejněno na stránce Ukázky videí z kamery GoPro Hero 10 Black)
(zveřejněno na stránce Letectví a technika)
XB-1 byl ve vzduchu
(zveřejněno na stránce Novinky, zprávy a zprávičky)
(zveřejněno na stránce Letectví a technika)
(zveřejněno na stránce Novinky, zprávy a zprávičky)
(zveřejněno na stránce Videa z plachtařského prostředí)
(zveřejněno na stránce Videa z plachtařského prostředí)
Jak
Jak filmovat, to se musí člověk naučit, nabrat nějakou zkušenost. To učení lze na začátku hodně zrychlit, když se vystříháte typických začátečnických chyb. Jaké chyby to jsou?
příliš krátké záběry
Aby divák viděl, co mu chcete ukázat, musí být záběr delší než chvilka. Pokud natočíte záběr, který trvá jednu dvě vteřiny, nestačí mozek diváka zpracovat, co v obraze vidí. Platí to i pro případ, kdy točíte více záběrů na jedno spuštění kamery, kdy postupně pohled kamery přesouváte po různých motivech.
Je na to snadná pomůcka. Když kameru na něco zaměříte, počítejte si v duchu a nehýbejte s kamerou dokud nenapočítáte do pěti do šesti. To je minimum.
Hraje v tom zpočátku roli i ostych, když filmujete lidi. Nechcete na ně mířit kamerou příliš dlouho. Tomu počítání v duchu také pomůže.
pohyb
Kamera by se měla pohybovat co nejméně. Podstatný je pohyb objektů v záběru.
předčasné zastavování
Až začnete váš natočený materiál stříhat, zjistíte, že potřebujete na začátku i na konci záběru kousek, který vám umožní zařadit záběr mezi ostatní záběry. Střih má mít nějaký rytmus, který odpovídá ději, hudbě nebo si ho vy zvolíte a když pak je některý záběr i o zlomek vteřiny kratší, tak to působí rušivě. Když vypnete předčasně kameru, doma při stříhání s tím už nic neuděláte.
Tak při natáčení zkuste spustit kameru o něco dříve, než začne vámi snímaný děj, a když děj skončí, tak stiskněte spoušť pro zastavení snímání o malinko později.
mlčet
Když budete za kamerou mluvit, bude to v záznamu hrozně moc slyšet. Ten zvuk děje před vámi je tím nenávratně poškozen a doma při stříhání s tím už nic neuděláte. Pokud tedy nechcete mít v záběru komentář k dění v záběru, po dobu snímání mlčte, neodpovídejte lidem okolo vás. A zbavte se člověka, který při natáčení pořád za vámi popochází a něco se záběrem nesouvisející vám vypráví.
(zveřejněno na stránce Jak)
Co
Když natáčíte na nějaké akci, třeba na modelářském leteckém dni, nebo natáčíte nový model na vašem letišti, zkuste se zamyslet, co má jakou hodnotu.
Typicky video zachycuje jen model. Čas nakonec ukáže, že větší hodnotu, než detailní záběry modelu nebo záznam evolucí, které s ním majitel dokáže, jsou záběry lidí. Majitele modelu, lidí okolo.
Je taky dobré udělat i další záběry, které vaše filmové vyprávění doplní. Záběry, které zasadí záběry modelu do kontextu, záběr, ze kterého je patrné, kde se to vše událo, kolik tam bylo jiných lidí, jaké bylo počasí atp. Dají se ty záběry udělat v klidu před natáčeným letem, po něm.
(zveřejněno na stránce Jak)
(zveřejněno na stránce Letecké akce očima zpravodajů)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce FPV létání - Long Range Wing)
(zveřejněno na stránce Videa z plachtařského prostředí)
Jakou kameru?
Jakoukoli, kterou máte. Hlavní je událost zachytit. Takže k filmování použijte co máte po ruce. Dnes umí natočit video v dostatečné technické kvalitě i telefon nebo fotoaparát.
Kamerou k filmování určenou to samozřejmě jde snadněji. Při práci s jednoduchou kamerou se musí pracovat trochu jinak, místo přiblížení objektivem musí kameraman s telefonem v ruce použít nohy, se sportovní kamerou, která má velmi širokoúhlý záběr, zas nejde natáčet něco, co je v dálce. Ale něco natočit lze čímkoli.
(zveřejněno na stránce Čím, jakou kamerou?)
(zveřejněno na stránce Letecké akce očima zpravodajů)
(zveřejněno na stránce Videa z plachtařského prostředí)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
Jarní teploty
Neděle, slunce, vítr kolem tří metrů, to láká ven. Provětrám Timbera!
Jdu opravdu za humna. Moc jsem toho zatím s Timberem na kolech nenalétal, chodím s ním na vodu, když je možnost, tak létám s lyžemi. Musím zvýšit nálet na kolech!
Létám nad loukou mezi lesem a vedením 3kV, moc místa tu není a i ten slabý vítr přes les stačí udělat silnou turbulenci. Louka je zajímavá tím, že se dost svažuje a tak zaletět osmičku kousek nad zemí znamená hrát si pěkně s plynem. Šel bych zkusit i vzlety a přistání ve strmějším svahu, ale v místech, kde louka padá do údolí, je už mezil lesem a elektrickým vedením opravfu těsno.
Létám chvilku a přišli se na mě podívat sousedi. Jedni stojí za mnou, druzí uprostřed louky. Tak je informuji, že když se nebudou po louce přesouvat, tak to bude v pořádku. Maminka ještě doplňuje moje instrukce sdělením svému synovi: Koukej, ať ti to nespadne na hlavu. Tak jsou z nich ze všech "zapojené osoby".
Vylétal jsem dvě baterky, sluníčko bylo moc příjemné a i jsem si se sousedy pěkně popovídal.
(zveřejněno na stránce Létání s Timberem)
Krátká travička
Když jsem byl v neděli létat s Timberem za humny, vyzkoušel jsem si povrch louky, který je zatím jak golfové hřiště. Tedy až na díry po myších. A golfové hřiště vypadá taky jinak, ale normálně tu je tráva po pás, tak mi to teď připadá jak povrch letiště. Mohl bych v podvečer po práci vyzkoušet novou kameru.
Kameru ksem umístil dozadu vedle trupu, nevyvažoval jsem. Držák kamery jsem vytisknul na 3D tiskárně.
Letěl jsem už za částečného šera, slunce, které občas vykouzlilo záblesk teplého světla zapadlo, když jsem šel z louky domů. Moc světla tedy nebylo, nezkoušel jsem proto žádný ND filtr. Nastavení barevného profilu flat. Záznam je zkrácený, provedl jsem na něm jen jednoduchý color grading . Záběry jsem nestabilizoval.
S kvalitou záběrů jsem spokojen. Na to, jak bylo málo světla, to dopadlo dobře. Musel jsem kvůli velikosti pro nahrávání na YouTube snížit datový tok, v originále je c obraze o něco více detailů.
Při některých otáčkách motoru je patrné jello, to jde na účet motoru Timbera, který už je jak pračka tatramatka. A držák kamery nemá žádné tlumení.
Výhodou je, že kamera může běžet nepřetržitě, nehrozí vybití její baterky, protože je napájena z pohonného akumulátoru. Nevýhodou je, že se k ní musí dotáhnout dráty. Klíčové je, že je malá a lehoučká, Timber vůbec nepozná, že veze něco navíc.
letadlo: Timber
vybavení: Runcam Thumb Pro
(zveřejněno na stránce Ukázky videí z kamery Runcam Thumb Pro)
Test kamery
[16.3.2024]
Kameru Runcam Thumb Pro jsem se rozhodl dát jako první na Edge. Počasí nic moc, docela fouká a hlavně trochu krápe. Světla moc není. Ale jsem zvědavý, jak kamera funguje.
Držák jsem vytisknul a přilepil páskou, napájení kamery jsem realizoval servokablíkem a připojením do přijímače.
(zveřejněno na stránce Ukázky videí z kamery Runcam Thumb Pro)
(zveřejněno na stránce Napájení)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
K prostudování
Materiál k prostudování:
anglicky možnost zapnout české titulky
výpisky:
- provést upgrade: na kartě je v textovém souboru zaznamenána aktuální verze
- obraz si lze prolédnout na android telefonu připojeném přes usb kabel - OTG (jak je to ale v tomto případě s napájením?)
- dá se použít adaptér napájení via USB prodávaný pro GoPro
- doporučuje nastavit kameru na barevný profil "flat" a následně v počítači provést colorgrading: Kamera je tak schopná zachytit lépe obraz než při nastavení většího kontrastu a sytosti barev.
- kamera je podporována programem Gyroflow pro stabilizaci obrazu
- kamera neumí zaznamenávat obraz z celého čipu, není tak moc rezerva pro stabilizaci obrazu
- není to GoPro
(zveřejněno na stránce K prostudování)
(zveřejněno na stránce Napájení)
Parametry
Záznamová kamera pro drony RuncamThumbPro
s kamerou dodané ND filtry:
- ND8
- ND16
- ND32
objektiv:
- zorné pole: FOV 155°
záznam:
- 4K@30FPS
- 2.7K@60FPS
- 1440P@60FPS
- 1080P@120FPS
napájení: 5V
spotřeba: 500mA
rozměry: 54 x 25.5 x 21 mm
hmotnost: 16 g
(zveřejněno na stránce Parametry)
Nastavení času - shutter speed
Ať filmujete kamerou určenou primárně pro natáčení videa nebo natáčíte fotoaparátem, můžete se spoléhat na její automatiku nastavení expozice. Expoziční automatika umí měnit ISO, clonu a čas závěrky tak, aby nebyl záběr přesvětlený nebo podexponovaný. Při natáčení videa je to ale trochu složitější, protože je třeba upravovat expozici tak, aby výsledné video zachycovalo děj tak, aby ho divák vnímal přirozeně.
Problém je, když se něco před kamerou nějakým způsobem významně pohybuje, nebo když se kamerou švenkuje, nebo panorámuje. Narazí na to každý, že obraz je najednou divně trhaný. Jednou příčinou je zapnutá stabilizace, obecně je problém s nastaveným časem závěrky.
Výše je příklad s pohybem objektu v záběru. Někdo ten rozdíl nevnímá, někdo ten rozdíl vidí. Co si ale všimne každý, je v oblasti našeho zájmu: letectví a leteckých modelů!
Na obou snímcích jsou modely s běžícím motorem, u obou modelů byla vrtule v reálu pozorovatelná jako průhledný disk. U toho prvního modelu to vypadá, jako že přistává s chcíplým motorem.
Příklady nesprávné práce s časem závěrky
Když se kameraman nestará o nastavení času, dopadne to tak, jak je vidět ve videu. Rotor vrtulíku nebo vrtule letadla, které v reálu vidí divák rozmazané a vnímá jejich rychlé otáčení, ve videu skoro stojí a jsou vidět ostře jednotlivé listy.
Správně
Čas závěrky musí být tak dlouhý, aby byly vrtule přiměřeně rozmazané. Když je hodně světla, je třeba pomoci si nasazením ND filtru. Solidní kamery mají ND filtr vestavěný a jeho aplikace je snadná, stačí sáhnout po přepínači.
(zveřejněno na stránce Nastavení kamery - Čas)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Air Tattoo)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Mach Loop)
(zveřejněno na stránce Tipy a triky pro modelování ve Fusion 360)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
Base Feature
Všimnul jsem si této volby Solid - Create - Create Base Heature nedávno, nevyužívám ji, ale tento materiál si zde ukládám na později, možná se to bude hodit.
anglicky možnost zapnout české titulky
(zveřejněno na stránce Tipy a triky pro modelování ve Fusion 360)
Vysílací modul R9 a přijímače FrSky nemají dost paměti pro ELRS
Dá se ve výprodeji koupit vysílací modul FrSky R9 868MHz a k němu přijímače. Do vysílacího modulu i do přijímačů lze nainstalovat firmware ExpressLRS, mají však pro instalaci firmware malou paměť.
Žádný přijímač z řady Frsky R9 tak nemá výstupy na PWM. Podpora pro Frsky R9 v ELRS pravděpodobně skončí s verzí 3.4. Vyšší verze se nevejdou do paměti.
(zveřejněno na stránce Tipy)
Lidé ve scenerii
Ve scenerii se mohou pohybovat lidé:
Existuje produkt, který vnese do scenerie letiště další život včetně lidí. Jmenuje se GSX Pro.
Zdroj: fsdreamteam.com
(zveřejněno na stránce Flight Simulator 2020 - Tipy)
(zveřejněno na stránce Letecké akce očima zpravodajů)
(zveřejněno na stránce Mach Loop)
Animace
Názorná práce s animací
anglicky možnost zapnout české titulky
Jen tip, nezkoušel jsem.
(zveřejněno na stránce Animace)
(zveřejněno na stránce Tipy)
Nastavení
Číslo receiveru v EdgeTX neslouží k model match, ale dělá se přes něj přepínání sady paramametrů ELRS https://www.expresslrs.org/software/model-config-match/ ELRS používá binding phrase
(zveřejněno na stránce Nastavení)
PrusaConnect versus PrusaLink
Porovnání programů je zde: www.prusa3d.cz
Pracuji takřka výhradně s programem Průša Connect. U počítače v pokoji kreslím díly v programu Fusion 360, exportuji je do PrusaSlicer, stále v obýváku připravím ve sliceru výtisk a potom ho pošlu na tisk do tiskárny. Stačí, aby tiskárna v dílně byla zapnutá a připravená. Pokud připravím více tisků, nepošlu je do tiskárny, ale do fronty programu PrusaConnect. V programu PrusaConnect vidím průběh tisku a když zjistím, že je tisk dokončen, jdu do dílny, sejmu z bedu výtisk a na tiskárně spustím další tisk.
(zveřejněno na stránce PrusaLink)
V kostce
Pravidla zjednodušeně:
hmotnost < 250 g, doma vyrobený model, bez kamery = OPEN A1
- bez registrace provozovatele
- pilot nemusí mít pilotní průkaz
hmotnost < 250 g, doma vyrobený model, s kamerou = OPEN A1
- registrace provozovatele nutná
- pilot nemusí mít pilotní průkaz
hmotnost 250 g - 25 kg, doma vyrobený model = OPEN A3
- registrace provozovatele nutná
- pilot musí mít pilotní průkaz
- létání nejméně 150 m od nezapojených osob a budov
Ve všech případech maximální výška 120m nad místem vzletu. Letání v dohledu pilota.
(zveřejněno na stránce Letecké modelářství a právo od roku 2024)
(zveřejněno na stránce Letecké akce očima zpravodajů)
(zveřejněno na stránce Letectví a technika)
Dremel
Přímá bruska, mikrobruska, vrtací bruska, horní frézka ... motor s unašečem s výkonem 80 až 150W pro nástroje se stopkou 0.125" (3.2 mm). Dremel, Proxxon a různé kopie.
V modelářské dílně se nejvíce používá s řezacími kotoučky na řezání drobné kulatiny, trubiček, šroubů, s malými brusnými kotoučky se obrušují hrany, leští se nebo frézami dělí materiál. Dá se použít při malých zatíženích i jako vřeteno do CNC stroje. s
(zveřejněno na stránce Vybavení dílny)
Adaptér k Dremelu
Potřeboval jsem použít Dremel jako horní frézku, v křídle z XPS jsem potřeboval vyhlodat šachtu pro servo.
Originál kit pro řezání jsem doma neměl a ani by se mi nehodil, jeho základna je příliš malá.
Nakreslil jsem si vlastní nástavec s velkou základnou:
a vytisknul:
Tištěno z PETG, slouží dobře.
(zveřejněno na stránce Vybavení dílny)
Primární barvy, sekundární barvy ...
Základními barvani - primárními barvami jsou žlutá, červená a modrá. To jsou ty tři uprostřed. Tyto barvy nelze namíchat z jiných barev.
Ty v kruhu okolo nich jsou sekundární a ty ve vnějším kruhu jsou barvy terciální. Schéma ukazuje míchání barev:
Je to barevný model RYB (Red - Yellow - Blue). Existují další modely jako třeba RGB nebo CMY.
Barvy ležící v kruhu proti sobě jsou komplementární - doplňkové barvy.
O míchání barev:
anglicky možnost zapnout české titulky
Pojmy v angličtině:
anglicky možnost zapnout české titulky
Viz také:
(zveřejněno na stránce Barvy)
První dílna leteckého modeláře
Bez zkušenosti je těžké odhadnout, jak budete se svou dílnou fungovat, co všechno to obnáší. A je jedno, zda budete mít jen koutek někde v bytě, samostatnou místnost nebo dílnu mimo dům.
Hluk
Při řezání i ručním vzniká poměrně velký hluk. Nemáte-li možnost umístit dílnu mimo zdi bytu nebo paneláku, budete muset při rozvržení prací na toto myslet.Prach
Při broušení větších ploch vzniká velké množství volně poletujícího prachu. To nejde provozovat v koutku v pokoji.Zápach
Při lakování (zejména) acetonovými barvami vzniká velké množství výparů. Při větrání dílny nezapomínejte na ostatní obyvatele domu. Není možné větrat výpary acetonových barev dovnitř do bytu nebo domu.Zábor místa
Budete muset vyřešit skladování (rozestavěných) modelů.Někteří moji kamarádi jsou schopní stavět i velké modely ve velmi malém bytě. Jeden z nich pracuje tak, že si dá přes vanu "ponk" a tak v koupelně řeže, lepí, brousí. Na noc ukládá ponk do úložného prostoru u stropu kuchyně. Dělá takto i dvoumetrové motoráky.
(zveřejněno na stránce První dílna leteckého modeláře )
Prach
(zveřejněno na stránce Dílna jako pracovní místo)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce EAA AirVenture Oshkosh 2023)
(zveřejněno na stránce Letecká muzea ostatní)
KPHX - Phoenix Sky Harbor International Airport
letiště: Phoenix Sky Harbor International Airport, Arizona, USA
ICAO: KPHX
poloha:
web:
skyharbor.com
(zveřejněno na stránce Úlovky spottera)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
Pima Air & Space Museum
Pima Air & Space Museum, Tucson, Arizona, USA
web: pimaair.org
anglicky možnost zapnout české titulky
(zveřejněno na stránce Letecká muzea ostatní)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
(zveřejněno na stránce Hahnweide Airshow)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce RIAT)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
Opatření obecné povahy - prostor LKR10-UAS
Protože se příprava novely leteckého zákona opožďuje, vydávává Úřad pro civilní letectví formou veřejné vyhlášky opatření obecné povahy s názvem Omezený prostor LKR10 - UAS.
Podle mě vnáší tato vyhláška do situace zmatek, protože například zavádí do právní regulace hranici 20 kg, která v nařízení EU není. Taktéž ve vyhlášce "čtu", že platí pro všechny bez výjimky, protože je oblast její působnosti daná územím ČR a tedy že výjimka pro Svaz modelářů neplatí.
Kdo se chce blíže seznámit se strukturou práva a předpisů, doporučuji: Mgr. Petr Schlesinger - Jak se vyznat v právních předpisech [pdf]
Ještě citace: "K řízení o zrušení vadného opatření obecné povahy nebo jeho částí je podle soudního řádu správního příslušný krajský soud. Návrh může podat každý, kdo tvrdí, že jím byl zkrácen na svých právech. Účastníky řízení jsou pouze navrhovatel a odpůrce, tedy ten, kdo napadené opatření obecné povahy vydal. Při hodnocení tvrzené vadnosti aplikuje soud pětistupňový tzv. algoritmus přezkumu opatření obecné povahy, ve kterém postupně hodnotí, zda měl daný správní orgán vůbec pravomoc napadené opatření obecné povahy vydat, zda při jeho vydání nepřekročil meze své zákonem vymezené působnosti, zda byl dodržen správný procesní postup, zda není v rozporu s hmotným právem a nakonec zda je proporcionální. Tedy zda je taková právní regulace přiměřená, zda tedy umožňuje dosáhnout sledovaný cíl, zda s tímto cílem vůbec souvisí a zda případně nelze sledovaného cíle dosáhnout jinými, mírnějšími prostředky. Dojde-li soud k závěru, že opatření obecné povahy tímto testem prošlo, návrh zamítne. Jinak je celé (či jen jeho část) zruší, a to ke dni, který v rozsudku určí. Takové rozhodnutí však působí jen ex nunc, tzn. že práva a povinnosti z právních vztahů vzniklých před jeho zrušením zůstanou nedotčena."
A poznámka: V pdf souboru vydaném ÚCL se nedá vyhledávat, nedají se z něj texty kopírovat :-(
(zveřejněno na stránce Opatření obecné povahy - prostor LKR10-UAS)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Letecké akce očima zpravodajů)
(zveřejněno na stránce EAA AirVenture Oshkosh 2023)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Videa z plachtařského prostředí)
(zveřejněno na stránce John K. Northrop)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Videa z plachtařského prostředí)
(zveřejněno na stránce Pro inspiraci)
(zveřejněno na stránce Letecké akce očima zpravodajů)
K čemu je dobrý který typ výplně
Info třeba zde: Prusa Research - Vše co potřebujete znát o tiskových výplních
(zveřejněno na stránce Tipy pro práci s 3D tiskem)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s modelářskou tématikou)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s modelářskou tématikou)
Časy obrábění
Čas obrábění vypočítaný ve Fusion 360 je o hodně kratší něž čas skutečný. Když kouknu ve Fusionu do setupu ve workspace Manufacture na čas obrábění, vidím třeba čas 25 minut, skutečný naměřený čas obrábění je 43 minut.
Mám hobby licenci, která nahrazuje rapid přejezdy pohyby řeznou rychlostí, možná že Fusion nezohledňuje tuto modifikaci programu. Ale to, že programem odhadnutý čas nesedí, to pozorují všichni uživatelé.
Příčin je více. Fusion neví, jaké jsou akcelerace stroje, rozdíly mezi stroji jsou ve způsobu, jak stroje intepretují složitější 3D dráhy, stroje upravují rychlosti, aby dokázaly udržet geometrickou přesnost dráhy. Prostě je to jen odhad.
Já jsem si pomohl tím, že jsem zadal rychlost rychloposuvu na cca polovinu řezné rychlosti, čímž jsem se u mých obrobků dostal na časy shodující se skutečností s chybou cca 10%.
(zveřejněno na stránce Výroba - Jednotlivosti, tipy, triky)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s modelářskou tématikou)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Letectví a technika)
Pořízení
Na stroji od Stepcraftu jsem se naučil, co obnáší práce s CNC strojem. Jak nakreslit díly v programu CAD, jak připravit v programu CAM program po řezání dílů, jak pomocí postprocesoru vygenerovat program v G-code, kterému rozumí stroj, jak upnout obráběné díly, jak nastavit souřadnice stroje a jak program ve stroji spustit.
V průběhu doby, kdy jsem se seznamoval s taji CNC obrábění, objevila se aktivita firmy LUPA-CNC. Pro mě byla jejich nabídka trochu nečitelná. Viděl jsem stroje, které jsou zajímavé svým výkonem, stroje, které výkonem převyšovaly ten můj Stepcraft, ale nebylo mi jasné workflow, jak se se stroji pracuje.
Já jsem mezitím zápasil s nízkým výkonem svého routeru, viz Výkonnost a produktivita, a protože jsem měl možnost seznamovat se s výrobky Lupy a poznat více, jak se s nimi pracuje, poznal jsem postupně, že workflow Fusion 360 - Lupa funguje prakticky stejně, jako jsem zvyklý teď, stejně pohodlně. Ke stroji existuje pro Fusion 360 postprocesor, ovládací software stroje se prakticky moc neliší od UCCNC, který teď používám.
Došel jsem k názoru, že routery, které Lupa vyrábí, dospěly do podoby, kdy je lze rutinně používat. Dám hodně na reference praktiků a ty byly dobré, portfólio činností, které jsem u majitelů strojů od Lupy viděl, odpovídá mým činnostem a všechny reference byly dobré. Abych si ověřil svoje poznatky o stroji, nechal jsem si domluvit návštěvu u majitele stejného stroje, o kterém jsem uvažoval. Spíše než získat další reference mi šlo o to, podívat se na stroj v prostředí modelářské dílny, srovnat svoji představu velikosti se skutečností a ještě naposled zvážit, do čeho chci jít. Návštěva dopadla dobře, druhý den jsem stroj objednal.
LUPA-CNC: LUPA v.3.5 – prodloužená brushless
Dohodnuta byla měsíční výrobní lhůta a přesně za měsíc byl stroj u mě v dílně. Instalace, zaškolení. Vedle mého Stepcraftu je to obr!
(zveřejněno na stránce LUPA-CNC)
Parametry stroje
aktivní plocha, rozsahy posuvů:
- X: 517 mm
- X: 1033 mm
- Z: 127 mm
upínací deska:
- MDF TL 18 mm
- 620 x 1200 mm
Maximální rychlosti posuvů:
- X: 9000 mm/min
- Y: 9000 mm/min
- Z: 4500 mm/min
Vřeteno - spindl: otáčky max 16000/min, 300 W, kleština ER11
Software
Spotřeba:- zapnuto (stojící stroj + notebook): 0.07 kWh
Hmotnost cca 45 kg.
(zveřejněno na stránce Parametry stroje)
Výroba křídla z pěnového materiálu ve Fusion 360 CAM
Zadání je vyrobit křídlo z plného materiálu. Křídlo je geometricky kroucené, profil shora i zdola tvoří křivka. Během obrábění je třeba křídlo otočit vzhůru nohama. Běžně je materiálem pěnový materiál XPS nebo EPP nebo balsa.
Metodicky je postup popsán zde: Obrábění z obou stran s upínáním v loži. Využito je vakuové upínání. Popis zde: Upínání podtlakem.
Základem je model křídla. Křídlo mám vymodelované v jiném návrhu (co je návrh viz Rozhraní a názvosloví). Pro programování výroby si zakládám nový návrh. Někdy je ten návrh pro výrobu jen pro jeden díl, někdy je v něm dílů více. Typicky třeba žebra křídla. Tady v tomto případě, kdy vyrábím jako jeden kus centroplán a levé a pravé ucho, mám návrh pro každou část křídla jednotlivě. Návrhu říkám "výrobní návrh". Z návrhu letadla přenesu do výrobního návrhu body části křídla příkazem Derive. Vidět to je na prvním obrázku nahoře. Z návrhu pravítka příkazem Derive vložím do výrobního návrhu body pravítka a body sondy.
Popis pravítka a sondy je zde: Sonda. Návrh křídla je spojen s výrobním návrhem, to zařídilo vložení pomocí Derive. Když ten model křídla změním - posun serva, změna hloubky klapky, změna kroucení nebo změna profilu, tak nemusím exportovat importovat a znova programovat, změna tvaru se promítne do výrobního výkresu a jen přegeneruji dráhy nástrojů. Má to samozřejmě své limity, někdy se musí něco překlikat, ale pořád je lepší překlikat jen část výrobního návrhu, než dělat výrobní návrh celý znova - export, import, návrhy operací, řezné podmínky.
Fusion 360 pro hobíky neumožňuje v jednom programu výměnu nástroje. Pokud potřebuji v jedné operaci obrábět frézou 6 mm a detaily frézou 1.4 mm, musím operaci rozdělit na dva programy - dva setupy.
(zveřejněno na stránce Výroba křídla z pěnového materiálu)
3D obrábění
Záleží samozřejmě na tvaru obrobku, ale v mém případě, kdy řežu trupy modelů letadel a křídla modelů letadel, to vychází takto. Pokud mám vyšší tvar, který potřebuji obrobit, musím ho v CAD rozřezat na výšku na více dílů. Ve Fusion 360 musím při této výšce zmenšit "retract" výšky, zdvih čela nástroje od povrchu obrobku. Ty defaultní zdvihy už stroj nedokáže realizovat, tak vysoko není možné vřeteno zvednout. Pohodová výška přířezu, kdy není třeba měnit defaultní zdvihy nástroje, je 40 mm.
(zveřejněno na stránce Parametry stroje)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
(zveřejněno na stránce Tipy a triky pro modelování ve Fusion 360)
(zveřejněno na stránce Mach Loop)
Číslování verzí
Fusion 360 čísluje verze jen při změně modelu.
Při změně ve workspace MANUFACTURE neverzuje. Je dobré na to pamatovat, někdy je třeba se vrátit ke starší verzii v nastavení obrábění, ale ta nemusí být k dispozici, protože se prostě verze nevytvořila.
(zveřejněno na stránce Tipy a triky pro modelování ve Fusion 360)
Počátek souřadnic
Před spuštěním stroje kouknu na počátek programu a podívám se, jaký počátek souřadnice tam je nastaven: G54, G55, G56, G57, G58, G59
Pracuji na stroji občas s více počátky, G54 a G55. (více viz Práce s více počátky) V programu to je vidět, který počátek mám mít nastaven. Přepínám ho makrem se stejným jménem. G54 nebo G55.
Potom makrem restore home nechám stroj najet na počátek X=0 a Y=0 a vidím, zda je počátek na správném místě.
(zveřejněno na stránce Zásady)
Práce s více počátky
Někdy pracuji s více počátky. Když výroba jednoho dílu potřebuje různé polohy upnutí, různé způsoby upnutí a jdou ty operace za sebou, rozmístím si tu práci na stole tak, abych nemusel přípravky ze stolu demontovat. A abych nemusel pořád nastavovat počátek souřadnic, pracuji s několika počátky, mezi kterými přepínám. Respektive programy obrábění si je přepínají samy.
Můj stroj podporuje až šest počátků - G54, G55, G56, G57, G58, G59, viz Podporované příkazy G-code
Program ioSender, který používám, umožňuje definovat vlastní tlačítka, využil jsem je pro toto přepínání.
Při práci s více počátky je třeba dávat pozor, myslíte si, že máte přepnuto třeba na G56, stroj ale přepne na G54. Je to když stroj dojede program, je to třeba když program uprostřed stopnete. Viz Počátek souřadnic.
Ve Fusion 360 se dá nastavit počátek v Setup - Post Process:
Fusion podle zadaného čísla vloží do programu příkaz pro přepnutí souřadnic.
1 = G54, 2 = G55, 3 = G56, ...
(zveřejněno na stránce Tipy)
Plastové piliny
Produkuji při práci na svém stroji poměrně velké množství plastových pilin. Když se vysavač naplní, je problém ho vysypat. Ihned po otevření nádoby vysavače se piliny rozletí všemi směry a sednou na cokoli, co je trochu nabité.
Odnést nádobu ven do sběrného kontejneru na plasty je nadlidský výkon, kontejner je taky plastový, piliny se chytají na jeho vnější povrch, na víko. A když i jen trochu pofukuje, je nemožné nerosypat piliny okolo.
Dopracoval jsem se k tomuto postupu. Mám velký plastový pytel, vysoký více jak dvojnásobek výšky nádoby vysavače. Otevřu vysavač a natáhnu pytel přes nádobu s pilinami. Protože je dlouhý, piliny z předchozí akce leží v pytli na zemi. Nádobu zasunutou v pytli otočím vzhůru nohama a vyklepnu do pytle. Položím na zem, pytel z nádoby stáhnu a zakroucením zavřu. Do popelnice ho vysypu tak, že vršek pytle strčím hluboko do kontejneru a vyklepnu. Jde to i za větru. Jedinou podmínkou je, že kontejner musí být plný maximálně do poloviny.
(zveřejněno na stránce Tipy)
létání v termice
Termika se dá ulovit i nízko nad zemí. Ale nabrat ve stoupáku výšku takto od země není jednoduché a je k tomu třeba vhodné letadlo.
(zveřejněno na stránce Slovníček pojmů)
Nekonečný únik před bouřkou
Jak to vypadá, když vás nasává bouřka a hodinu, ať děláte co děláte, tak pořád stoupáte.
anglicky možnost zapnout české titulky
(zveřejněno na stránce Horké chvilky)
(zveřejněno na stránce EAA AirVenture Oshkosh 2023)
(zveřejněno na stránce EAA AirVenture Oshkosh 2023)
(zveřejněno na stránce Historie letectví ve filmu)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
Kontrola kolizí
Po přípravě programu si zkontroluji dráhy, zda někde fréza nezajíždí do přípravku nebo do upínek. Stačí na to kolmé pohledy.
Fusion 360 na to má nástroje, ale ty kontrolují i kolize nástroje s příliš velkým množstvím materiálu před nástrojem a to se při mém obrábění XPS děje běžně. Tak to raději kontroluji takto okem.
U těch jednotlivých operací lze ve Fusion 360 nastavit, kde má nástroj z vnějšu do materiálu zajet. Mohu se tak přípravku vyhnout.
(zveřejněno na stránce Kontroluji)
Kontrola kolizí - vyložení nástroje
Po přípravě obrábění na stroji bych měl mít frézu do unašeče upnutou s větším vyložením, než mám uvedeno v knihovně nástrojů ve Fusion 360.
Fusion 360 má nástroje, jak kontrolovat kolizi unašeče s obrobkem a dělá to. Když bych si upnul frézu s menším vyložením, než mám uvedené v knihovně nástrojů, hrozí mi při 3D obrábění v reálu kolize unačeče s obrobkem, kterou Fusion neindikoval při přípravě a simulaci programu.
(zveřejněno na stránce Kontroluji)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
Poznámka k tutoriálům obecně
Při koukání na tutoriály je třeba sledovat dobře co se v tutoriálu ukazuje.
Obrázek je z tutoriálu "jak vymodelovat přechod křídlo trup". To je zajímavé téma, ale když se kouknete na profil křídla na snímku z videa, tak celkem snadno usoudíte, že autor tutoriálu modeluje něco, co nebude létat. Ale my chceme modelovat něco, co létat má. Je třeba před tím, než začnete opakovat něčí postup, zjistit, k jakým výsledkům ten postup vede. Kompletní postup se tak může ukázat nepoužitelný. Ale určitě si z takového tutoriálu lze vzít poučení a poznatky použít v jiné souvislosti.
(zveřejněno na stránce Návody, tutoriály)
(zveřejněno na stránce FPV létání - Long Range)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
Zlomená vrtule
Potřebuji vrtuli na Timbera! Při posledním létání jsem shučel do zmrzlého zoraného pole. Zapomněl jsem si koupit novou, je večer a ráno chci jít s letadlem!
Zásoby vrtulí obsahují ještě i vrtule ze spalováků, ale tenhle rozměr nemám. Šla by jedna plastová vrtule z Kovozávodů a jedna dřevěná. Zkusil jsem jen z legrace tu dřevěnou, ale je to moc lopata. Mám v letadle měření proudu, na plný plyn teče do motoru přes 60 Ampér! To by bylo za chvilku po motoru nebo po regulátoru! Možná kdybych zkrátil vrtuli listy.
Nakonec jsem našel vrtuli APC 11 x 5.5 E
Vrtuli jsem musel převrtat a i kužel se podařilo napasovat. Timber zase létá.
(zveřejněno na stránce Údržba)
Řešení katrapultáže u F111
Konstruktéři americké F111 vymysleli systém, kdy se z letadla nekatapultuje posádka na vystřelovacích sedačkách, ale katapultuje se celý kokpit!
(zveřejněno na stránce Letectví a technika)
Má smysl koupit z druhé ruky DJI FPV Goggles V1 nebo je lepší sehnat V2?
Lidé přecházejí na vyšší verze DJI FPV systému nebo přecházejí k jiné značce a prodávají svoje brýle. Je to možnost, jak pořídit FPV vybavení za polovic. Má cenu pořídit starší verzi V1 nebo je lepší jít do V2?
- S V1 se dají provozovat jen palubní jednotky pro V1.
- S V2 se mohou provozovat palubní jednotky V1, V2 i nová O3.
- V1 jde napájet akumulátorem max 4S.
(zveřejněno na stránce Technika)
Proražený plovák
Při posledním létání jsem u Timbera rozbil plovák. Přemýšlím, jak plovák opravit, vyražené kusy nemám.
(zveřejněno na stránce Údržba)
(zveřejněno na stránce Zásady)
STOP tlačítko
Před spuštěním obrábění zkontroluji, zda je STOP tlačítko v pohotovostní poloze. Pootočením ve směru hodinových ručiček.
Lupa má tu vlastnost, že se rozjede i když je tlačítko STOP zamáčknuté. Potom, když potřebujete stroj nouzově zastavit, už není co mačkat!
(zveřejněno na stránce Zásady)
NE wifi
Před spuštěním obrábění zkontroluji, zda je počítač odpojen od wifi.
Jakákoli akce v počítači, která udělá aktivním jiné okno, než je okno řídícího programu, způsobí přerušení komunikace mezi počítačem a strojem.
Nesmí v počítači běžet na pozadí programy, které i bez internetu vyvíjejí nějakou takovou aktivitu.
(zveřejněno na stránce Zásady)
Vyložení frézy
Před spuštěním obrábění zkontroluji, zda je fréza v unašeči upnuta a vyložena tak, aby čelo frézy dosáhlo na dno dutiny, pokud frézuji dutinu.
Pokud by byka fréza vyložena málo, bude mi unašeč narážet na blok materiálu.
(zveřejněno na stránce Zásady)
Kde je nula
Před spuštěním programu kouknu na jeho počátek a podívám se, kolik je tam uvedeno ZMIN. Pokud je tam záporná hodnota, znamená to počátek někde nahoře, kladné číslo indikuje počátek někde dole.
Když mám nastavenou nulu na povrch stolu a spustím stroj, je ve stole hnedle brázda! Při rychlostech nad 5000 mmúmin je člověk rád, že může bouchnout na STOP tlačítko!
(zveřejněno na stránce Zásady)
Lepící páska Tesa extra power universal
Tlustá dobře tvarovatelná lepící páska s pevným povrchem. V dílně modeláře se používá jako ochrana spodků modelů z EPP, EPO a podobných pěnových materiálů.
Páska má šedivou barvu. V pásce je výztuž, dobře lepí a odolává ultrafialovému záření. Na modelu tak nedegraduje a nerozpadá se.
Páska také dobře poslouží, když potřebujete vyztužit nějakou část modelu po havárii, když opravujete poškozené místo venku a chcete hned létat.
Já tuto pásku používám také k přichycování kamer na modely, na velká letadla, na auto a podobně. Páska udrží kameru na místě i při rychlostech vysoko přes 100 km/hod.
(zveřejněno na stránce Přehled nářadí)
Regulátory
Regulátor řídí otáčky pohonného elektromotoru. Motoru letadla s vrtulí, lodi s lodním šroubem.
Zpravidla ovládá motor jen v jednom směru otáčení, ale jsou i regulátory obousměrné. Regulátory jsou jiné pro bezkomutátorové motory - těm se říká střídavé motory a jiné pro motory komutátorov= - těm se říká stejnosměrné.
Regulátory zpravidla obsahují BEC, zdroj pro napájení rádia v modelu.
Regulátory střídavé
Programátory regulátorů
Programátor regulátorů Jeti Advance Plus
Firma !href jeti error:SUBJECT not found! vyrábí prgramátor Advance Plus.
Programátor regulátorů MGM
Firma !href mgm_compro error:SUBJECT not found! vyrábí komunikační modul pro prgramování regulátorů a pro načítání údajů zaznamenaných regulátorem za letu.
Přehled výrobců regulátorů elektromotorů
Výrobci regulátorů elektromotorů.
(zveřejněno na stránce Regulátory)
PSS
(zveřejněno na stránce Slovníček pojmů)
Dva regulátory v jednom modelu
Podrobněji se problematikou zaobírá tento článek: Realistické RC modely - Paralelné zapojenie BECov - zhrnutie
(zveřejněno na stránce Regulátory)
létání na svahu
Letadlo ve vzducu udrží vzestupná složka proudění vzduchu. Z obrázku je to zřejmé:
Létání na svahu zajímavým způsobem spojuje modelářství a turistiku. Oproti létání na modelářském letišti je létání na svahu spojeno s pohybem v přírodě.
Když má svah dostatečné převýšení a strmost a vítr dostatečnou rychlost, lze létat i s velkými těžkými modely:
A není v takovém případě ani těžké takový model hodit z ruky.
Létat se dá i nad nízkou mezí!
Na svahu se létá také s maketami motorových letadel, říká se tomu PSS:
Viz také Jak létat na svahu
(zveřejněno na stránce Slovníček pojmů)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa z prostředí větroňářů maketářů)
(zveřejněno na stránce Tutoriály česky)
G54, G55, G56, G57, G58, G59
Stroj je po zapnutí přepnut na první pozici G54. Přepínáním stroje ostatními kódy G55 až G59 si mohu nadefinovat další počátky a před operacemi si stroj přepínat. Přepínání lze provádět buď tlačítky na obrazovce UCCNC, nebo umístěním jednoho z těchto kódů v programu.
Scénáře - k čemu to může být dobré:
- Chci vyrábět sérii a během obrábění jednoho kusu si chci připravovat na druhé polovině stolu polotovar pro výrobu druhého kusu. Přepnu si G54, najedu si počátek polotovaru upnutého v jedné ze dvou pozic na stole stroje a znuluji si počátek. Přepnu si G55, najedu si počátek polotovaru upnutého v druhé pozici na stole stroje a znuluji si počátek. Přepnu si G54, spustím program a nechám stroj pracovat na prvním kusu. Mezitím si upnu polotovar do druhé pozice. Až program na prvním kusu dojede, přepnu si G55 a spustím program. Stroj obrábí druhý kus a já mohu vyjmout ten první a do první pozice vložit další polotovar, A tak stále dokola, až dojede druhý kus, přepnu G54 a spustím program, který bude na první pozici obrábět třetí kus.
- Obrábím dřevo z obou stran. Obrábím jednu stranu, pak obrobek otočím vzhůru nohama a obrábím ho z druhé strany. Protože dřevo není úplně tuhý materiál, zjistil jsem experimentálně, že potřebuji posunout obrábění té druhé strany o 0.3 mm v ode Z nahoru. Stačí si s nastavením G54 nastavit nulu X-Y-Z, pak přepnout G55, posunout nástroj o 0.3 mm nahoru a zase znulovat X-X-Z. Přepnu G54, spustím operace obrábění jedné strany. Po dokončení obrobek otočím v přípravku vzhůru nohama, přepnu G55 a spustím operace obrábění druhé strany.
(zveřejněno na stránce Přehled)
G28
přesune vřeteno rychloposuvem do pozice dané parametry 5161-5169 Pozice je v souřadnicích stroje.
Příklady:
- G28 - provede rapid přesun z aktuální pozice na absolutná pozici danou parametrem 5161-5166.
- G28 Z2.5 - rapid přesun na souřadnici Z 2.5 a potom na souřadnici určenou parametrem #5163.
(zveřejněno na stránce Přehled)
(zveřejněno na stránce Tutoriály česky)
Podporované příkazy G-code
- Non-Modal Commands: G4, G10L2, G10L20, G28, G30, G28.1, G30.1, G53, G92, G92.1 - Motion Modes: G0, G1, G2, G3, G38.2, G38.3, G38.4, G38.5, G80 - Feed Rate Modes: G93, G94 - Unit Modes: G20, G21 - Distance Modes: G90, G91 - Arc IJK Distance Modes: G91.1 - Plane Select Modes: G17, G18, G19 - Tool Length Offset Modes: G43.1, G49 - Cutter Compensation Modes: G40 - Coordinate System Modes: G54, G55, G56, G57, G58, G59 - Control Modes: G61 - Program Flow: M0, M1, M2, M30* - Coolant Control: M7*, M8, M9 - Spindle Control: M3, M4, M5 - Valid Non-Command Words: F, I, J, K, L, N, P, R, S, T, X, Y, Z
(zveřejněno na stránce GRBL)
(zveřejněno na stránce Zajímavá videa s leteckou tématikou)
(zveřejněno na stránce Přehled)
M6
výměna nástroje
Funkce M6 zastaví běh programu na neomezenou dobu, zastaví otáčení vřetena, vypíše hlášení "VÝMĚNA NÁSTROJE" a umožní tak ruční nebo automatickou výměnu nástroje. Po opětovném spuštění běhu tlačítkem START (nebo po ukončení cyklu automatické výměny) se vřeteno roztočí na původní otáčky a v ose Z se provede posunutí odpovídající rozdílu mezi délkovou korekcí dosud nastavenou a délkovou korekcí nového nástroje. Potom řídicí systém přejde na další blok programu Délková korekce, zajistí při výměně nástroje takové posunutí vřeteníku, aby se špička nového nástroje dostala do stejné polohy (v ose Z) jako byla špička nástroje předchozího. Délková korekce tedy umožňuje tvořit a zapisovat program bez znalosti skutečného vysunutí nástroje, který bude použit. Hodnotu Z je možno zapsat do tabulky až těsně před spuštěním programu kdy je znám nástroj, který bude při obrábění použit. (Pokud je ve funkci M6 zapsáno stejné číslo nástroje jako nástroj dosud používaný, nemá takový zápis logický význam a řídicí systém ho ignoruje.)
(zveřejněno na stránce Přehled)
Obrábění více kusů najednou
Na stroji lze obrábět jedním programem dva kusy najednou, podmínkou je nastavení dvou počátků - G54, G55, G56, G57, G58, G59
(zveřejněno na stránce Tipy pro práci s CNC)
Počátek programu
Fusion 360 a postprocesor GRBL vygenerují program takto:
(kruh) | název programu |
(T9 D=6 CR=0 - ZMIN=0 - flat end mill) | informace pro operátora stroje |
G90 G94 |
G90 - Absolute Positioning. Všechny souřadnice budou odteď interpretovány jako absolutní; G94 - Per minute feed. Rychlosti budou odteď interpretovány jako mm/min |
G17 | G17 - rovina X-Y, přísuv nástroje Z |
G21 | G21 - Units. Nastaví jednotky na milimetry. Odteď všechny příkazy pro pozicování, ofsety, rychlosti, akcelerace budou interpretovány v mílimetrech. |
(When using Fusion for Personal Use, the feedrate of rapid) (moves is reduced to match the feedrate of cutting moves,) (which can increase machining time. Unrestricted rapid moves) (are available with a Fusion Subscription.) | info o tom, že mám kutilskou licenci a do programu byly místo "rapid" přesunů nástroje vygenerovány pomalejší pohyby |
G28 G91 Z0 |
G28 - Go Predefined Position. Přesune vřeteno rychloposuvem do pozice dané parametry 5161-5169 Pozice je v souřadnicích stroje.; G91 - Relative Positioning. Všechny souřadnice budou odteď interpretovány jako přírůstky k předchozí pozici.; Z0 - nástroj se ve svislém směru neposune |
G90 | G90 - Absolute Positioning. Všechny souřadnice budou odteď interpretovány jako absolutní; |
(2D Contour1) | informace o operaci, která se bude provádět |
T9 | Volba nástroje #9. Ve své knihovně mám definované různé nástroj, #9 je dvoubřitá spirálová fréza 6 mm s plochým čelem |
S8000 M3 | otáčky 8000,<> M3 - Spindle Control, spuštění vřetene ve směru hodinových ručiček zadanými otáčkami. Můj stroj to nepodporuje, otáčky si nastavuji sám ručně na skříni řízení stroje. |
G54 | G54 přepnutí na první na stroji nastavený počátek souřadného systému obrobku - WCS. |
G0 X0.6 Y54.8 | odtud jede obrábění |
Z25 | |
G1 Z15 F8000 | |
. . . |
a na konci
. . . . | |
G1 Z30 F8000 | |
G17 | G17 - rovina X-Y, přísuv nástroje Z |
M5 | M5 - zastaví vřeteno |
M30 | M30 - Program End |
(zveřejněno na stránce Postprocesor pro Fusion 360)
Informace pro přípravu stroje
Fusion3360 vkládá do programu informaci o nástroji:
Je to řádek č. 2. Je tam uvedeno, že mám nasadit nástroj, který mám ve své knihovně nástrojů pod číslem 9, je to fréza s průměrem 6 mm a plochým čelem. Užitečnou informací je ZMIN. Z té poznám, jestli je počátek souřadnic zvolen na horní straně polotovaru nebo dole na stole.
(zveřejněno na stránce Výroba - Jednotlivosti, tipy, triky)
(zveřejněno na stránce Lidé)
Mlha
Hop anebo trop. Tak to v zimním období a za takového počasí, jako je teď, je. Sraz na letišti ráno v osm. Bude určitě mlha, ale může se zvednout.
Já doufám , že do té mlhy zasvítí slunce a že získám nějaký pěkný záběr, beru si s letadlem i kameru. Vlastně i kamery, protože jsem si vyrobil i držák na kameru na směrovku.
letadlo: Timber
vybavení: Insta360 GO 2, Sony FDR-AX700
(zveřejněno na stránce Létání s Timberem)
(zveřejněno na stránce Letiště, kam se asi nikdy nepodíváte)
Další změny jsou uvedeny zde