image

Na letišti stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

27.12.2019

V sobotu jsem chtěl zkusit natočit nějaký modelářský provoz. Vyrazil jsem směr Modelpark u Suché, ale jen pár metrů cestou dolů z hor jsem vjel do mlhy a to co jsem viděl předtím, nedávalo žádnou šanci, že by se v Modelparku létalo. Letiště bylo hluboko pod horní hranicí mlhy.

Otočil jsem auto a jel zpátky do hor. Zase jsem vyjel z mlhy, přejel jsem sedlo Středohoří, ale na jižní straně Středohoří vidím pod sebou zase jen mlíko až k Řípu. Vzpomněl jsem si ale na Karlovu hlášku, že ráno létal na letišti Lužice a tak jsem auto stočil k západu a jel směrem na Most. A skutečně se asi po deseti kilometrech přede mnou z mlhy vyloupla Bořeň a za ní panorama Krušných hor. A na letišti se létalo!

Za úkol jsem měl jen zkusit si vodění kamery a zjistit, jak bude vypadat záznam v poněkud pošmourném počasí. První problém, na který jsem narazil, bylo zimní oblečení. Moje. Při držení kamery musím při zvedání kamery pro záběr nad sebou překonávat tah rukávů bundy i svetru. Držet při tom kameru klidně se ukázalo těžké a spousta záběrů z ruky vyšla hodně rozhýbaná. Ze stativu to bylo ok, ale ze stativu jsem zase nedokázal pokrýt pohyb modelů v celém prostoru.

Na to, jak bylo málo světla, dopadly záběry dobře. U starších typů kamer bylo třeba zvednout zisk, s tím se objevil v obraze šum a ostrost obrazu šla do háje. Stajně tak šla do háje barevnost. Tady jsou záběry ostré a barvičky zůstaly. Vedení kamery musím ale zlepšit, Jirka Štěpánský - airservicemen můj vzor! image

Znova na letišti stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

28.12.2019

Neděle, opět všude mlha, že se autem jezdí krokem. Já mám ale zvěda Karla, který už je od svítání na letišti a tak za ním vyrážím, jak jsem nejdříve schopen. Cílem je zkusit místo v 4K točit v HD, ale se snímkovou rychlostí 120 a zkusit zpomalené záběry.

Když jsem na letiště dorazil, sluničko už přelezlo blízký horizont, je tedy o ždibíček lepší světlo než včera, ale zase o ždibíček větší zima. Karel už je zvyklý na moje komandování a tak se neostýchám poroučet si: "Přileť od Bořně, v náklonu, musíš níž, pod horizont!"" A tak podobně image Tentokrát vůbec nepoužívám stativ a poučen ze včera, držím jinak kameru, respektive ošetřil jsem popotažení rukávů teplého oblečení a tak moje svaly zápasí jen s kamerou a ne s látkami mého ošacení. Jde mi to oproti včerejšku snadněji, protože jsem Karlovi "nařídil", v jakém prostoru má létat a tak se nemusím jako včera točit kolem dokola.

S tím komandováním pilotů se musí opatrně, musí si na sebe obě strany zvyknout a pilot se nesmí nechat zblbnout, vím sám, jak je to jiné, když si člověk létá jen tak, a jak je to těžší, když vím, že běží kamera. Přirovnal bych to k focení aktu! image

Během filmování se nad letiště nasouvá mlha a jsem rád, že jsem brzy vstal a vyrazil za Karlem. Kdybych to nechal na dobu po obědě, bylo by z toho prd.

Doma pak zkouším s natočenými záběry pracovat a přemýšlím, jak budu postupovat příště, jak si kameru příště nastavím. A zkouším i to zpomalování záběrů. Při zpomalování mám navoleno Time remaping: Frame Blending, ale protože zpomaluji ze 120 na 30 snímků, nemusí program nic dopočítávat, nemělo by mít tohle nastavení žádný vliv.

Volit lze z těchto nastavení:

  • Frame Sampling - vzorkování snímků (výchozí), nevytvoří žádné nové snímky, místo toho se aktuální snímky prodlouží, aby vyhovovaly nové době trvání klipu.
  • Frame Blending - míchání snímků vytváří snímek smícháním dvou snímků okolo.
  • Optical Flow - "optický tok" je nejpokročilejší způsob, vytváří zcela nové snímky založené na původním klipu, optical flow je podle dokumentace nejvhodnější pro klipy pořízené na stativu, kdy je nehybné pozadí.

Zkusil jsem při čtyřnásobném zpomalení měnit toto nastavení, zda se to opravdu neprojeví - čas 1:25. Ač by nastavení nemělo mít vliv, rozdíly vidím a nejlepší výsledek se mi jeví s nastavením Optical Flow.

U osminásobného zpomalení už snímky chybí a program to musí řešit. Zkusil jsem si taky všechna tři nastaveni - čas 2:30 a a vychází mi z toho jako nejlepší opět Optical Flow, Frame Sampling i Frame Blending mi přijde v tomto případě jako nepoužitelné.

Na slowmotion jinak stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

29.12.2019

Pořád mi vrtalo hlavou, jak je možné, že když zpomalím video na čtvrtinu a měly by vycházet celé snímky, vidím v obraze drobná máznutí nebo trhnutí a má na výsledný obraz vliv nastavení volby Time remaping. Žádné snímky by se přeci neměly vynechávat ani dopočítávat! Zpomalení záznamu pořízeného 120 fps na čtvrtinu dává snímkovou frekvenci 30 fps! Při zkoumání možností jak video zpomalit jsem přišel i na možnost zdrojový záběr interpretovat s jinou snímkovou frekvencí.

Udělal jsem si kopii zdrojového klipu a v kontextovém menu na klipu jsem si našel vobu Interpret Footage. Uvědomil jsem si, že záznam není pořízen se snímkovou frekvencí 120 ale 119.88. Proč je ve filmovém světě zavedeno toto podivné číslo nevím. Našel jsem si jeho ekvivalent pro snímkovou frekvenci 30, to je 29.97. A toto číslo jsem nastavil ve střižně do nastavení interpret footage. Klip se natáhl na čtyřnásobek a výsledek jsem sem dal celý neupravený.

Když jsem ten čtyřminutový záznam shlédl pozorně celý, nenašel jsem v něm jediný záškub nebo snímek vytvořený či upravený střižnou, vidím v něm jen vady způsobené zaváháním ostřící automatiky kamery a mojí rozklepanou rukou. Takže tohle je cesta, jak záběr zpomalit a nevnést do něj nějaké další vady, nepokazit si ho.


zpátky na: Osahání │ dál: Zpracování záznamu


přehled kapitol:

  1. Sony FDR AX700
  2. Osahání
  3. Na letišti
  4. Zpracování záznamu
  5. Slow motion
  6. Time-lapse
  7. V interieru
  8. Noční vidění
  9. Mikrofon
  10. Stativ
  11. Problémy
  12. Parametry
  13. Hodnocení
  14. Ukázky

(zveřejněno v rubrice Fotografie a video | Video | Sony FDR AX700)